Škoda Yeti nebude tak úspěšná jako fabia, ale Škodovka se díky ní uchytí v lukrativním segmentu.

Škoda Yeti nebude tak úspěšná jako fabia, ale Škodovka se díky ní uchytí v lukrativním segmentu. | foto: Škoda Auto

Škoda míří s modelem Yeti na neprobádaný trh

  • 16
Yeti bude, yeti nebude, yeti bude. Jako na houpačce to vypadalo s nejnovějším modelem mladoboleslavské Škody, který nakonec oficiálně představí v úterý na ženevském autosalonu. Úspěch nového modelu je nejistý, automobilka s ním přesto může bodovat.

Škoda s ním vstupuje do neprobádaných vod poloterénních vozů pro volný čas, a to navíc v době, která nepřeje ani prodejům jejích osvědčených modelů. A podle toho je opatrná.

Proto bylo až do poslední možné chvíle rozhodnutí o jeho představení odkládáno a zástupci automobilky ještě v polovině ledna tvrdili, že yetiho na autosalonu v Ženevě nikdo neuvidí. "Přijmout dnes jakékoli rozhodnutí je ve firmě obrovsky obtížné," říká jeden ze zaměstnanců Škody, který nechce být jmenován.

Podle dodavatelů byl původní plán začít vyrábět model od počátku dubna. To znamená, že by museli začít dodávat díly zhruba s tříměsíčním předstihem. "Byli jsme připraveni vyrábět od Nového roku. Pak ale přišla informace, že se model o půl roku odkládá," říká jeden z nich.

To už ale opět neplatí. Teď to vypadá, že by firmy měly začít Škodě dodávat součástky během čtrnácti dnů a sériová výroba by se tak mohla rozeběhnout přibližně od června.

Zástupci automobilky nechtěli přesné datum prozradit, ale podle jejich vyjádření k rozjezdu yetiho dojde během léta.

Škodovka hodlá yetiho na trh uvést i přesto, že kvůli hospodářské krizi v Evropě prodeje terénních automobilů v současnosti klesají a lidé více dávají přednost úsporným vozům. Největší tuzemská automobilka přesto může s yetim uspět.

Malá terénní auta lidé stále kupují

"O malá SUV zájem stále je a jejich prodeje nepadají tolik jako u velkých terénních vozů. Podle mě si toto auto své zákazníky najde," uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Škoda totiž nový vůz nabídne kromě "čtyřkolky" také v provedení s náhonem pouze přední nápravy. V takovém případě půjde spíše o rodinný vůz, jehož cena by se měla pohybovat v rozmezí tří až čtyř set tisíc korun. Verze s pohonem všech kol by se podle předběžných údajů měla pohybovat kolem půl milionu. Oficiální ceny by měl výrobce zveřejnit v úterý.

Automobil je zhruba stejně dlouhý jako velkoprostorový roomster, který patří spíše k méně populárním modelům. To dokládá i fakt, že výrobní linky v továrně v Kvasinách, kde se roomster vyrábí, stály ze všech výroben nejdéle. Roomsterů sjelo loni z pásů 57 467, menší zájem byl jen o luxusní limuzíny Superb.

Vstup yetiho na trh i přes nejistý úspěch však Tunkl obhajuje tím, že pro Škodovku bude jeho největším přínosem fakt, že jí umožní uchytit se v segmentu, kde firma doposud nepůsobí.

"Pro každou automobilku je důležité mít pokryto co možná nejvíce segmentů. A právě oblast malých terénních vozů doposud firmě citelně chyběla. Od Škodovky je to chytrý krok i přes všechny obtíže, se kterými se dnešní automobilový trh potýká," dodal Tunkl.

Budoucnost yetiho je zatím nejistá

Jakou pozici si Škoda Yeti v budoucnosti vydobude, si však nikdo, ani sám výrobce, netroufá odhadnout. Například roomster, který měl do výrobního programu Škody Auto přinést čerstvý vítr, je spíše zklamáním – je o něj menší zájem než o první generaci Škody Octavia, která se nyní prodává pod označením Tour.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda můžete koupit na www.automodul.cz

Škoda tvrdí, že konkurenty pro Yetiho jsou vozy Toyota RAV4 či Suzuki Grand Vitara. To jsou však vozy, jejichž ceny oscilují mezi půl milionem korun a osmi sty tisíci. Reálnými konkurenty ať už z pohledu jízdních vlastností, velikosti či ceny budou spíše Suzuki SX4, Nissan Qashqai či Kia Sportage.

,