"Z někdejšího lokálního výrobce jediného typu vozu jsme se vyvinuli v plnohodnotného člena významné nadnárodní automobilové společnosti," řekl při oslavě šéf firmy Vratislav Kulhánek.
Zatímco při vstupu do VW nabízela škodovka zákazníkům jen model Favorit, dnes vyrábí modelové řady Fabia, Octavia a Superb a prodává je na 78 trzích celého světa.
Kulhánek také připomněl, že takový úspěch nezaznamenala žádná jiná značka střední a východní Evropy z dob minulého režimu.
"První známky kvality dosahované na počátku 90. let u vozu Favorit se nám jeví nepředstavitelnými ve srovnání s aktuálně dosahovanými hodnotami auditu a to vše při ročním nárůstu produktivity o šest procent," vyzdvihl změny k lepšímu člen představenstva Karl-Günter Büsching.
Historické ohlédnutí
Volkswagen vstoupil škodovky v dubnu 1991. Tehdy firma vyráběla ročně zhruba 170 tisíc favoritů. Jejich nástupce, Škoda Felicia, byl prvním výsledkem spolupráce s VW, zásadní změna v konstrukci však přišla až v roce 1996 s modelem Octavia.
Felicia se vyráběla až do poloviny roku 2001 a stala se s 1 420 000 vyrobenými kusy zatím nejúspěšnějším modelem. Nahradila ji Fabia, která se prodává od konce roku 1999.
Největší škodovka, luxusní Superb, se od roku 2001 vyrábí v Kvasinách. Jeho uvedení na trh nešlo tak hladce, jak se čekalo, a tak firma musela už několikrát snižovat produkci. VÍCE ZDE
Letošek nejméně stejně jako loni
Pro letošní rok očekává automobilka minimálně stejné výsledky, jakých dosáhla v loňském roce. Měla by tak vydělat nejméně 1,8 miliardy korun a prodat 445 525 aut.
Přestože za sedm měsíců prodala Škoda Auto v celém světě meziročně o 26 vozů méně, očekává, že za celý rok prodeje oproti loňsku i zvýší.
"O kolik to bude, je v tuto chvíli těžké spekulovat. Ale bude to nejen celkový počet vozů, ale i počet vozů prodaných v České republice," prohlásil Kulhánek pro ČTK.
Za prvních sedm měsíců letošního roku snížila automobilka celosvětově prodej o 26 vozů na 265 142. V tuzemsku prodala v meziročním srovnání o 5,7 procenta méně, tedy 43 261 vozů.
Zatím nejúspěšnější model v novodobé historii Škody Auto, Felica ve své poslední karosářské verzi. Výroba oblíbeného rodinného auta skončila v polovině roku 2001, celkem se jich prodalo 1 420 000 kusů. |
První Škoda Superb, která sjela z montážní linky v modernizovaném závodě automobilky v Kvasinách na Rychnovsku, kde byla 8. dubna 2002 slavnostně zahájena výroba. |
Druhá verze Škody Octavia. Příchod tohoto modelu v roce 1996 se považuje za skutečný průlom ve spolupráci s VW, její první plod, model Felicia, považovali mnozí jen za vylepšení za komunismu vyvinutého favoritu. |
Nástupce felicie, Škoda Fabia, se prodává od konce roku 1999. Má i karosářské verze Sedan, Combi a užitkovou Praktik. |
Když v roce 1991 vstoupil VW do škodovky, vyráběla firma jediný model - Škodu Favorit a její karosářské verze Forman (kombi) a pick-up. Celkem se jich vyrobilo přes 768 tisíc. |
Fabia Combi s benzinovým motorem 1.2 HTP se 2. září v 11:00 stala čtyřmiliontým automobilem, který vyrobila Škoda Auto od spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991. (2. září 2003) |