Škoda pod VW vyrobila čtyřmiliontý vůz

  • 18
Na výrobních linkách mladoboleslavské automobilky se opět oslavovalo. Škoda Auto vyrobila čtyřmiliontý vůz od začlenění firmy do německého koncernu Volkswagen. Jubilantem se stala Fabia Combi, jeden ze tří modelů škodovky. Před dvanácti lety vyráběla pouze jediný typ.

"Z někdejšího lokálního výrobce jediného typu vozu jsme se vyvinuli v plnohodnotného člena významné nadnárodní automobilové společnosti," řekl při oslavě šéf firmy Vratislav Kulhánek.

Zatímco při vstupu do VW nabízela škodovka zákazníkům jen model Favorit, dnes vyrábí modelové řady Fabia, Octavia a Superb a prodává je na 78 trzích celého světa.

Konkurence sebrala Škodě dva tisíce aut

Kulhánek také připomněl, že takový úspěch nezaznamenala žádná jiná značka střední a východní Evropy z dob minulého režimu.

"První známky kvality dosahované na počátku 90. let u vozu Favorit se nám jeví nepředstavitelnými ve srovnání s aktuálně dosahovanými hodnotami auditu a to vše při ročním nárůstu produktivity o šest procent," vyzdvihl změny k lepšímu člen představenstva Karl-Günter Büsching.

Historické ohlédnutí
Volkswagen vstoupil škodovky v dubnu 1991. Tehdy firma vyráběla ročně zhruba 170 tisíc favoritů. Jejich nástupce, Škoda Felicia, byl prvním výsledkem spolupráce s VW, zásadní změna v konstrukci však přišla až v roce 1996 s modelem Octavia.

Felicia se vyráběla až do poloviny roku 2001 a stala se s 1 420 000 vyrobenými kusy zatím nejúspěšnějším modelem. Nahradila ji Fabia, která se prodává od konce roku 1999.

Největší škodovka, luxusní Superb, se od roku 2001 vyrábí v Kvasinách. Jeho uvedení na trh nešlo tak hladce, jak se čekalo, a tak firma musela už několikrát snižovat produkci. VÍCE ZDE

Letošek nejméně stejně jako loni
Pro letošní rok očekává automobilka minimálně stejné výsledky, jakých dosáhla v loňském roce. Měla by tak vydělat nejméně 1,8 miliardy korun a prodat 445 525 aut.

Přestože za sedm měsíců prodala Škoda Auto v celém světě meziročně o 26 vozů méně, očekává, že za celý rok prodeje oproti loňsku i zvýší.

"O kolik to bude, je v tuto chvíli těžké spekulovat. Ale bude to nejen celkový počet vozů, ale i počet vozů prodaných v České republice," prohlásil Kulhánek pro ČTK.

Za prvních sedm měsíců letošního roku snížila automobilka celosvětově prodej o 26 vozů na 265 142. V tuzemsku prodala v meziročním srovnání o 5,7 procenta méně, tedy  43 261 vozů.

Zatím nejúspěšnější model v novodobé historii Škody Auto, Felica ve své poslední karosářské verzi. Výroba oblíbeného rodinného auta skončila v polovině roku 2001, celkem se jich prodalo 1 420 000 kusů.

První Škoda Superb, která sjela z montážní linky v modernizovaném závodě automobilky v Kvasinách na Rychnovsku, kde byla 8. dubna 2002 slavnostně zahájena výroba.

Druhá verze Škody Octavia. Příchod tohoto modelu v roce 1996 se považuje za skutečný průlom ve spolupráci s VW, její první plod, model Felicia, považovali mnozí jen za vylepšení za komunismu vyvinutého favoritu.

Nástupce felicie, Škoda Fabia, se prodává od konce roku 1999. Má i karosářské verze Sedan, Combi a užitkovou Praktik.

Když v roce 1991 vstoupil VW do škodovky, vyráběla firma jediný model - Škodu Favorit a její karosářské verze Forman (kombi) a pick-up. Celkem se jich vyrobilo přes 768 tisíc.

Fabia Combi s benzinovým motorem 1.2 HTP se 2. září v 11:00 stala čtyřmiliontým automobilem, který vyrobila Škoda Auto od spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991. (2. září 2003)