Tendr na dodávku tramvají za 2,6 miliardy vyhrála tuzemská firma v březnu (více čtete zde). Škoda Transportation upozorňuje zejména na to, že novou tramvaj vyrobila v rekordním čase, za necelých osm měsíců.
Tramvaj s označením 28T, která pojme až 364 cestujících, nyní čeká testování v tureckých podmínkách. Rozdíl oproti tuzemsku je například v tom, že tramvaj bude částečně sloužit i jako metro - bude totiž projíždět tunelem dlouhým 4,5 kilometru.
Tramvaj je také odolnější vůči požáru a kvůli počasí má výkonnější klimatizaci. "Je přizpůsobená klimatickému pásmu v Turecku. V souvislosti s tím bylo také nutné překonstruovat celou stropní partii," podotkl projektový manažer Václav Petr.
"Vozidla pro Konyu mohou jezdit spojené dvě dohromady jako vlak, mají vyšší pevnost a jsou vybavena automatickým spřáhlem pro snadnější spojení. Z důvodu plánovaného provozu ve 4,5 km dlouhém tunelu je tramvaj konstruována jako podpovrchová, tedy jako lehké metro. Z tohoto důvodu jsou také použity materiály splňující vyšší protipožární bezpečnost," říká hlavní inženýr projektu Jaroslav Kulhánek.
Tramvaj má pět článků a je 32,5 metrů dlouhá. Podle Kulhánka je unikátní zejména její design. "Zdrojem inspirace byly motivy islámské architektury a světová jedinečnost města Konya - tančící derviši," prozradil. Pro cestující bude k dispozici i zabudovaná wi-fi síť.
"Připravujeme se na další výzvy na dynamickém a rychle rostoucím tureckém trhu, kde v současnosti dochází k investicím do rozvoje městské hromadné dopravy a železniční dopravy," dodal senior-viceprezident pro obchod Zal Shahbaz.