Luboš Vlček, šéf Škoda Auto pro Česko | foto: František Vlček, MAFRA

Fabia vyjíždí. Pomůže nám sebrat konkurenci mladé řidiče, říká manažer

  • 522
Škoda Auto vyjíždí s novou verzí kdysi nejprodávanějšího českého auta. V základní výbavě má proti současné verzi přibýt řada prvků. „Prodejců Škody Auto v příštích letech ubude,“ předpokládá šéf českého zastoupení automobilky Luboš Vlček v rozhovoru před světovou premiérou jednoho z klíčových modelů automobilky.

Fabie byla kdysi nejprodávanějším českým vozem, ale postupně spadla až na třetí místo. Může se s novým modelem vrátit na první místo?
Je nutné podotknout, že první místo zastává octavia, druhé místo pak rapid. Věřím, že nová fabia zaútočí minimálně na druhé místo.

Z čeho pramení ten optimismus?
Přicházíme s úplně novým vozem, který se posouvá z kategorie „ryze praktický vůz“ k autu s řadou emocionálních prvků. Vůz přináší novou generaci motorů, výrazně snižuje spotřebu a emise. Prvek bezpečnosti a komfortu jízdy se výrazně posunul. Vše podtrhuje bohatá výbava.  A také víme od našich prodejců, že spousta současných majitelů fabií už čeká na nový model. 

Jaký byl dosud typický zákazník fabie?
Teď jsme mířili hlavně na generaci mezi čtyřicítkou a padesátkou. Ty si chceme udržet i nadále, ale chceme oslovit i mladší zákazníky. Nejen designem, ale například různými barevnými koncepty v interiéru a prvky výbavy. 

Jak budete fabii uvádět na trh?
Oficiální premiéra bude tento týden v Paříži, u nás se poprvé objeví auto na Designbloku hned na počátku října. U našich obchodníků bude k vidění od 11. listopadu, objednat ji bude možné v rámci předprodeje po pařížském autosalonu. Česká republika bude společně s Německem první trh, kde ji uvedeme.

Několik měsíců už nemají lidé šanci objednat si starou fabii v provedení kombi, kdy ji představíte?
Na začátku roku, a čekáme u něj, že půjde o model, který přitáhne mladé rodiny a firmy. 

„Žebrácké nárazníky“ už se objevovat nebudou

Fabie byla kdysi i kvůli vysoké citlivosti českých zákazníků na cenu nabízena v okleštěných verzích, například i bez stejné barvy nárazníků, jako je karoserie. Půjdete ještě touto cestou?
To je cesta, kterou už jít nechceme, trh se posunul a vyspěl. Nabídka základní výbavy se rozšíří, bude obsahovat komplexní řadu asistenčních a bezpečnostních systémů.

U některých modelů se stále čekají i čtyři až pět měsíců na dodání, změnila se nějak situace?
Jsme oproti jiným automobilkám v jiném postavení, 80 procent našich zákazníků si auto definuje na míru a nechce skladové vozy. Běžná dodací doba je šest až osm týdnů, ale jsou i modely, kde se čeká déle. Na zkracování dodacích lhůt samozřejmě intenzivně pracujeme.

Celý trh s novými auty letos roste, na druhou stranu některé značky tvrdí, že jde o efekt reexportů a auta se tu ve skutečnosti neprodávají. Jak vidíte situaci na trhu vy?
My rosteme a víme, že to v našem případě žádné hry s čísly nejsou, víme, kdo jsou naši zákazníci. Rosteme hlavně díky firemním zákazníkům, 22,3 procenta oproti loňskému roku, u privátních o 8,5 procenta. V této oblasti však čekáme růst díky fabii, to je ideální vůz pro soukromé zákazníky. Ti reagují na růst trhu oproti firmám vždy trošku se zpožděním.

Letos se objevila řada soutěží na nové vozy u veřejné správy. Některé tendry však skončily kvůli tomu, že vaši konkurenti nedodali vozy. Jak to hodnotíte?
Jsme rádi, že i státní správa vypisuje soutěže. Předkládáme všem zákazníkům komplexní nabídku, nejen pořizovací cenu. Snažíme se přitom vysvětlit, že i celkové náklady na provozování vozu, tedy hlavně spotřeba a náklady na servis, hrají významnou roli. Zvláště v době, kdy nabírají na síle svérázné postupy některých našich konkurentů. U některých zadavatelů už vidíme posun. Doufáme také, že se více zaměří i na ekologické vozy.

Začali jste s prodejem octavií na stlačený zemní plyn CNG, což změnilo statistiky prodejů aut na CNG. Jak jste s prodeji spokojeni?
Na CNG pohon máme už delší dobu Citigo G-TEC, ale nástup Octavií G-TEC byl velmi patrný. Oblíbili si ho hlavně firemní zákazníci, výjimečné jsou nízké náklady na provoz. Příští rok se chceme dostat k dvěma tisícům prodaných vozů na CNG, strategicky by mělo CNG tvořit až 15 procent všech prodaných octavií u nás. Rádi bychom ale dostali od státu větší jistotu, co bude po roce 2020. Do té doby platí zvýhodnění spotřební daně, ale dosud není jasné, co bude poté. Stejně tak doufáme i v konstruktivní přístup v oblasti legislativy i u provozovatelů parkovacích domů. Stále je hodně míst, kam auta na CNG nemohou zajet a zaparkovat.

Řada prodejců postupně skončí

Loni začala velká přestavba všech autosalonů. Pro řadu prodejců jde o náročnou investici, nebojíte se, že někteří odejdou?
Není to jen otázka nových autosalonů, ale i nových procesů a personálu. Sbližuje se prodej a servis, aby mohl zákazník dostat službu na jednom místě. Máme teď 223 prodejních míst a nemyslím si, že všichni do konce příštího roku naše podmínky splní. Není to tak, že bychom jim násilně ukončovali smlouvy, ale budeme důsledně dbát na dodržování standardů. Myslím, že počet prodejců klesne zhruba ke dvěma stovkám.

Investice do nového autosalonu se pohybují v řádu milionů korun, prodejci nezažívají přitom nejlepší časy...
Je to investice do budoucna. Stále se u nás prodává v porovnání s jinými zeměmi málo nových aut. Například v Rakousku se prodá ročně dvakrát více nových aut, přitom tam žije podobný počet obyvatel. Čekáme růst trhu, potenciál tu je. Někteří prodejci možná skončí, ale přemění se v autorizované servisní místo.

Jaký je zájem o auta na operativní leasing, který jste spustili letos i pro soukromé zákazníky?
Větší, než jsme čekali. Letos prodáme určitě tisíc aut, příští rok už tři tisíce. V 80 procentech jsou to noví zákazníci, kteří se škodovkami nejezdili. Překvapilo nás, že preferují spíše vozy vyšší třídy, nejvíce si pořizují model Yeti. Je to pro nás i dobrý způsob, jak si následně rozšiřovat nabídku zánovních vozů v programu Škoda Plus. V něm nám přibývají nejen auta, ale i prodejci, jsme už téměř na stovce. Doporučujeme dealerům, aby se do tohoto programu zapojil každý. V době, kdy se stále řeší stáčení tachometrů a jiné podvody s ojetými vozy, věříme, že o model prověřených vozů s prodlouženou záruku bude mezi lidmi čím dál větší zájem. Je to cesta ke kultivaci trhu s ojetými vozy, výhledově chceme takto prodávat až 50 tisíc vozů ročně.


Témata: Škoda Auto