Bývalý generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard se chce věnovat...

Bývalý generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard se chce věnovat politice. (4. září 2015) | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Z dělníka se vypracoval na generálního ředitele, teď chce být hejtmanem

  • 48
Bývalý šéf strojírenské firmy Škoda Transportation Josef Bernard loni vykročil ze světa byznysu do politiky. Ve Škodovce strávil třicet let a stále v ní figuruje, teď ale napíná síly hlavně pro ČSSD, za kterou kandiduje na post hejtmana v Plzeňském kraji. Je tak nejvýše postaveným manažerem, který nyní míří do politiky.

Zároveň je první ukázkou nového trendu v ČSSD, který byl dosud vidět hlavně u menších a nově založených stran: dostat na kandidátky nestranické osobnosti, a to i z oblasti byznysu. A jak vidí svoje šance, že bude hejtmanem skutečně zvolen? „Věřím tomu, kdyby ne, nedělám to. Teď se intenzivně věnuji předvolební kampani,“ řekl iDNES.cz.

Bernard je vlivným manažerem a podnikatelem a svoji kariéru nastartoval za éry někdejšího šéfa Škodovky a ČEZ Martina Romana. O veřejné dění se prý zajímal vždycky a nezastírá, že se s politiky setkával i jako manažer. „Ten, kdo v regionu (Plzeňském, pozn.red.) zná prostředí, kde se potkává veřejný sektor s podnikatelskou sférou, ví, že jsem často mluvil s lidmi z politiky. A asi názorově jsem měl vždy nejblíže k sociální demokracii,“ uvedl v loňském rozhovoru pro MF DNES.

Jeho profesní život je doslova srostlý s plzeňskou Škodou. Strávil v ní 30 let a ač se poslední roky pohyboval ve vysokém byznysu, začínal odspodu - nejdříve jako dělník, poté technik a mistr. Ve fabrice se vyučil, později odmaturoval a vystudoval vysokou školu. Postupně se vypracoval do vedoucích pozic.

Vydával samizdat, vedl škodováky do stávky

Ještě před revolucí se zapojil do protirežimní činnosti a s několika kolegy škodováky zajišťoval tištění a vydávání samizdatové literatury. Když přišel listopad 1989, vedl první jednání s tehdejším vedením závodů a první protirežimní škodováckou stávku. Po revoluci spoluzakládal Občanské fórum Škoda, kde se také angažoval.

V roce 2002 se stal personálním ředitelem tehdejší Škody Holding a později i výkonným ředitelem. Pro plzeňskou fabriku to nebyly lehké časy. Procházela restrukturalizací pod taktovkou Martina Romana a ve velkém se propouštělo. Zanedlouho poté Škodu zprivatizovala neprůhledná skupina Appian Group, aby jí pak postupně ovládla a rozprodala.

V době privatizace stál v čele ministerstva financí nynější premiér a Bernardův stranický kolega Bohuslav Sobotka z ČSSD. Právě za vlády této strany transakce probíhala a později ji vyšetřovala policie.

Největší úspěch v kariéře Josefa Bernarda přišel v roce 2010, kdy se stal generálním ředitelem Škody Transportation, v níž dosud drží minoritní podíl. V čele podniku vyrábějícího lokomotivy a tramvaje stál do loňska. Nyní je členem dozorčí rady a působí ve statutárních orgánech dceřiných firem. Zároveň je výkonným ředitelem Škody Investment, bývalé Škody Holding.

Pokud ho volby skutečně vynesou do hejtmanského křesla, plánuje opustit všechny funkce a výnos z podnikání, který mu plyne z obchodního podílu ve škodovce, chce dávat na charitu. „Správu mého obchodního podílu by dostala na starosti advokátní kancelář, vše by šlo mimo mě,“ řekl iDNES.cz s tím, že tím chce předejít spekulacím o možném střetu zájmů.

Jeho velkým koníčkem je sport a pohyb vůbec. Zřejmě prý proto, že vyrůstal na venkově, díky čemuž byl stále na čerstvém vzduchu. Nejraději běhá. Je jedním z patronů projektu Škoda Fit, který pořádá akce zaměřené na sport, zdraví a zdravou výživu. Sám je vegetarián. Je podruhé ženatý a má dva syny.