Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škoda Transportation se vrhá do USA, ve hře jsou i tramvaje pro Německo

  17:25
Největší výrobce kolejových vozidel v Česku Škoda Transportation míří více na západ. Po zakázce pro Deutsche Bahn je na spadnutí první kontrakt pro německé město na tramvaje, který zatím firma tají. Podle šéfa firmy Tomáše Ignačáka chtějí po několikaleté pauze proniknout s vlaky i tramvajemi na americký trh.

Nový generální ředitel Škody Transportation Tomáš Ignačák. | foto: Petr Janeček, MAFRA

Škoda Transportation se v závěru roku stala v podstatě nepřítelem státu kvůli vyhrané arbitráži nad státními Českými drahami. Projevuje se tento fakt nějak na vašem byznysu?
Už jsem to označení slyšel často a upřímně mě mrzí. Jsme firma, která zaměstnává přes 5,5 tisíce lidí a ročně odvede na daních a povinných odvodech kolem miliardy korun. Jsme jednou z posledních českých firem s vlastním výrobkem a přidanou hodnotou. To je nepřítel státu? Nerozumím takovým označením.

Nemají další zákazníci obavy, že se s nimi budete soudit za to, že jste dodali vlaky pozdě?
Tak to může vypadat jen pro ty, kteří případ neznají detailněji. My za zpoždění nemohli, došlo k zásadní změně norem, České dráhy pak neplatily. Nabízeli jsme kompromis, který by vyšel České dráhy výrazně levněji, ale nepřistoupily na něj.

Arbitráž se týkala lokomotiv 380, které jste zatím prodali jen Českým drahám a dvě slovenským železnicím. Neprojeví se to na zájmu o ně?Brzo budou podobné lokomotivy v dodávce pro Deutsche Bahn. Ta hysterie kolem nich pochopitelně prodejům nepomohla. Ale zájem o ně je, jednáme s dalšími zájemci, především z Německa.

Podle výsledků za loňský rok vám sice stouply tržby, ale klesl zisk. Ziskovost firmy je o dost nižší než v dobách, kdy jste byli závislí hlavně na zakázkách pro České dráhy a pražský dopravní podnik. Znamená to, že jste na nich měli lepší marži?
Loňský pokles zisku nebyl nijak zásadní, hodně ho ovlivnily některé mimořádné položky, například jsme významně investovali do technického a technologického vybavení celé skupiny, vysoké náklady jsme měli také kvůli akvizici finské společnosti Transtech. Letos se opět ziskovost firmy vrátí na původní úroveň.

Jak jste v tuto chvíli zakázkově naplněni?
Je to podobné jako loni, i když máme více, ale rozsahově menších zakázek. V tramvajích běží stále výroba vozů pro Prahu, Brno, Helsinky a rozjíždíme Rigu, na železnici je pro nás letos hlavní zakázka pro Deutsche Bahn na NIM Express, soupravu ukážeme poprvé v září na německém veletrhu Innotrans. Nově jsme začali díky akvizici finské společnosti Transtech dodávat také patrové jednotky pro finské železnice.

Transtech je vaší poslední akvizicí. Co vám přinesla?
Je to pro nás přístup na skandinávské trhy, které chceme více rozvíjet. Produktově nám dobře zapadla do portfolia. Další výrobky z Transtechu už ponesou naše logo.

Dlouhodobě se vám daří hlavně u nás a na východ od našich hranic, poprvé děláte pro německé dráhy. Kdy očekáváte, že začnete ve větším dodávat na Západ?
Čekáme na výsledky soutěže na S-Bahny v okolí Norimberka, kam bychom měli dodávat jednotky pro firmu National Express. Už se to táhne, ale pokud National Express vyhraje, je to pro nás zakázka na několik let v hodnotě téměř deseti miliard korun. A na spadnutí je první kontrakt v Německu na tramvaje, kde jsme prakticky vítězi tendru a čekáme jen na oficiální vyhlášení. Takové reference jsou pro nás klíčové, protože pomohou v získávání dalších zakázek. Nezkoušíme to ve Francii a Španělsku, tam jsou ochranářská opatření taková, že není šance se tam dostat.

Jak jste na takovou velkou zakázku připraveni?
Jde o otázku flexibility našich závodů. Samozřejmě, že nejde, aby každý závod uměl vyrobit cokoliv z našeho sortimentu, nicméně za poslední dobu došlo k velkému posunu v tom, co už umíme, a lépe využíváme kapacity. Proto si jsem jist, že National Express bychom zvládli.

Společné podniky máte v Rusku nebo v Číně, řešíte expanzi i na jiné kontinenty?
Velmi nás zajímají Spojené státy americké, kde jsme aktuálně založili dceřinou společnost Škoda USA s cílem aktivně hledat nové zakázky. Máme tam už reference na tramvaje v Portlandu a Tacomě, na americkém trhu nás zajímají tramvaje i vlaky. Tamější kolejovou dopravu čeká podle našeho názoru velká renesance a chceme být u toho.

Vlaky byste vyráběli tam, či zde?
Američané chtějí, aby se většina produkce vyráběla u nich, takže je jasné, že bychom šli cestou montážního závodu v USA s dodávkami některých komponentů od nás.

Zlepšuje se situace v Rusku, kde máte společný podnik s tamním partnerem?
I přes krizi se nám loni podařilo podepsat kontrakt na petrohradské metro. Hlavním problémem je samozřejmě hodnota rublu, výrobu musíte hodně lokalizovat. I v případě metra počítáme, že 50 procent bude tvořit lokální výroba.

Velkým tématem v Česku jsou aktuálně vysokorychlostní železnice. Jaký je váš názor na tyto tratě?
Myslím si, že je potřeba, abychom se do mezinárodní sítě takových železnic zapojili. Je velká škoda, že nás dosud míjí. Je potřeba dobře posoudit, kde se taková trať u nás vyplatí, určitě si dokážu představit spojení z Německa přes Prahu a Brno dál na jih.

Debaty se vedou o tom, jaká rychlost u nás bude považována za vysokorychlostní. Kde je podle vás zlom, který se vyplatí?
To je to zásadní rozhodnutí, které musí posoudit odborníci. Z pohledu výrobce vozidel vím, že je velký zlom v rychlosti 250 kilometrů za hodinu, nad tuto rychlost jsou vlaky výrazně dražší a požadavky na ně jsou mnohem vyšší.

Budou vás zajímat vlaky s rychlostí nad 250 km/h?
Neplánujeme to. Myslím, že stále bude silný segment do této rychlosti, běžně v Německu jezdí po vysokorychlostních tratích vlaky s rychlostí kolem 200 kilometrů v hodině, a to je byznys, který nás bude dál hodně zajímat.

Neplánujete nějaké nové akvizice? Ať už v Česku, nebo v zahraničí?
Když chcete růst, tak akvizice je logickou cestou. Škodovka jich v minulosti udělala celou řadu, posledním příkladem byl finský Transtech. A v nákupech chceme pokračovat. Nemohu být nyní konkrétní, ale spíše půjde o zahraničí.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....