Tramvaj ForCity Alfa

Tramvaj ForCity Alfa | foto: ČTK

Dividendový stroj Škoda Transportation. Na Kypr pluly miliardy korun

  • 125
Plzeňský výrobce dopravních prostředků Škoda Transportation loni trhal rekordy nejen v tržbách. Výroba vlaků pro České dráhy či tramvají pro pražský dopravní podnik majitelům firmy dlouhodobě vydělává a loni se po letech dividendového půstu rozhodli pustit firmě řádně žilou.

Vyplývá to z údajů ve výroční zprávě, kterou Škoda Transportation zveřejnila v obchodním rejstříku. Během dvou let majitelům poslala 6,5 miliardy korun.

„Jde o dividendu ze zisků minulých let, která nebyla vyplacena,“ řekla mluvčí firmy Lubomíra Černá. „Výplata této dividendy neměla žádný dopad na finanční zdraví společnosti,“ dodala. Podniku na konci roku stále zůstaly téměř tři miliardy nerozděleného zisku.

Dividendy výrazně překonaly zisk loňského roku, který však snížily účetní operace v rámci skupiny. Výsledky loňského roku ještě neovlivnila vítězná arbitráž s Českými drahami, po které musí státní dopravce zaplatit výrobci za pozdě dodané lokomotivy přes miliardu korun (více čtěte zde).

Klíčem celé skupiny je samotná plzeňská Škoda Transportation. Její tržby loni stouply na 9,9 miliardy korun, což je nárůst o téměř polovinu, provozní zisk stoupl čtyřnásobně na 3,4 miliardy korun, konečný výsledek je 1,8 miliardy korun. „Nárůst způsobila zejména realizace sériových dodávek tramvají pro tuzemsko i export,“ uvádí firma.

Do skupiny Škoda Transportation patří ještě výrobce trolejbusů Škoda Electric, Škoda Vagónka či šumperský Pars nova, který se zaměřuje hlavně na modernizace starších vlaků. Celá skupina loni zaznamenala růst tržeb o 1,9 miliardy korun na 18,28 miliardy korun. Dařilo se prakticky všem firmám ve skupině, výrazně klesly jen tržby Škody Electric.

V případě celé skupiny zůstává ještě stále více než polovina tržeb v Česku, výsledek celé skupiny po zdanění se zastavil na 588 milionech korun. Ten poklesl především díky účetní operaci, kdy firma snížila ohodnocení Škody Vagónky o téměř tři miliardy korun.

Zakázky v Turecku a v Německu

Škoda rostla hlavně na zakázkách pro České dráhy a pražský dopravní podnik, některé roky tvořil export jen desetinu produkce. Postupně však jeho podíl roste, firma uspěla například v Turecku, kam dodala tramvaje do města Konya a tento týden získala zakázku na tramvaje do města Eskisehir (více o zakázce zde).

Firma si dala za cíl více proniknout na západní trhy. I kvůli tomu koupila finskou společnost Transtech Oy, první zakázku na dodávku tramvají získala také letos v Německu. Tam už uspěla dříve s lokomotivami a vagony pro Deutsche Bahn, první soupravu ukáže Škoda za dva týdny v Berlíně na veletrhu Innotrans.

Největší zakázka v historii, tedy dodávka příměstských jednotek pro S-Bahn v Norimberku, zatím čeká na podpis. Vítěz soutěže na provoz těchto vlaků, tedy National Express, totiž kvůli protestům Deutsche Bahn ještě smlouvu s bavorskou vládou nepodepsal. Generální ředitel firmy Tomáš Ignačák v rozhovoru pro MF DNES nedávno uvedl, že firma plánuje také větší angažmá v USA.

Škodu oficiálně vlastní kyperská společnost Ceil. Ta má z firmy i další prospěch v podobě úroků z půjčky – podle výroční zprávy Ceil Škodě půjčil čtyři miliardy s úrokem 10 procent. Své dluhopisy má přitom Škoda na burze s tříprocentním úrokem a banky jí půjčují ještě levněji.

Server hlidacipes.org detailně zkoumal akcionářskou strukturu firmy. Za Ceilem se skrývá celkem 15 firem, konečných vlastníků je devět: Tomáš Krsek, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Michal Korecký, Marek Krsek, Tomáš Ignačák, Josef Bernard, Jaromír Šilhánek a Michal Kurtinec.