"Na projektu se podílí Škoda Electric jako dodavatel elektrovýzbroje, Likinskij Avtobusnyj Zavod vyrábí karoserie a Moskevskyj Trolejbusnyj Závod zajišťuje konečnou montáž trolejbusu," uvedl ředitel divize trolejbusy Škoda Electric Karel Majer.
Škoda Electric také začala na ruský trh samostatně exportovat elektrovýzbroje - získala první zakázku v hodnotě přesahující dvanáct milionů korun na dodávku prozatím devíti kompletních elektrovýzbrojí značky Škoda, určené pro moskevské trolejbusy.
Zakázku Škoda Electric získala i díky svému podílu na předcházejícím projektu.
"Už na podzim roku 2003 byl postaven prototyp středněpodlažního trolejbusu, který prošel v rekordně krátké době homologačním procesem. Vzhledem k tomu, že i veškeré jízdní testy ve zdejších tvrdých zimních podmínkách dopadly dobře, objednal Dopravní podnik města Moskvy sérii devíti vozů pro rok 2004. První elektrovýzbroj ze Škoda Electric již odešla do Moskvy v polovině července, další tři kusy budou odeslány do konce srpna, zbylých pět pak do konce října letošního roku," uvedl Majer.
Česko-ruská spolupráce při vývoji trolejbusů by měla pokračovat i do budoucna. Na konci letošního roku Dopravní podnik města Moskvy rozhodne, zda další model, o který projeví zájem, bude 15metrový nebo 18metrový nízkopodlažní trolejbus.
A Škoda Electric by opět měla být členem týmu, který s dopravním podnikem - největším provozovatelem trolejbusů na světě - bude na dodávkách spolupracovat. Elektrovýzbroje ze Škody navíc najdou v Rusku uplatnění i v nových vozech metra pro město Kazaň, či při modernizaci elektrických lokomotiv.
Škoda Electric tak i v Rusku udělala další krok při naplňování zvolené strategie - zástavby vlastní elektrovýzbroje do autobusové karoserie významných výrobců autobusů.
"V minulosti Škoda mnohdy ztroskotala na tom, že nabízela pouze jeden produkt v podobě kompletního trolejbusu. Nyní se dokážeme velmi pružně přizpůsobit požadavkům zákazníka. Dodáme buď kompletní trolejbus v požadované karoserii nebo umíme vyhovět i poptávce pouze po elektrovýzbroji, která se vmontuje do karoserie výrobce v zemi původu zakázky," uvedl generální ředitel Škody Eelctric Václav Svoboda.
Výroba trolejbusů a jejich částí patří k hlavnímu výrobnímu programu skupiny Škody Holding.