"Je to kvůli vysoké poptávce. Růst je větší, než jsme čekali. Platí to o všech modelech, hlavně o octavii," řekl člen představenstva Martin Jahn.
Loni automobilka prodala 550 tisíc vozů, letošní růst výroby je ještě větší, proto firma upravila svůj plán výroby.
Místo původně očekávaných 580 tisíc vozů jich letos sjede z výrobních linek 600 tisíc. Vedení automobilky se zatím dohodlo s odboráři na vypsání devatenácti mimořádných směn v noci z pátku na sobotu. Půjdou na ni vždy lidé z předchozí odpolední směny.
Na peníze lidé slyší
Účast bude dobrovolná, ale firma vypsala mimořádné odměny, například motivační prémii pět set korun. "Lidem to zajistí výdělek více než dva tisíce korun za směnu," poznamenal odborářský předák Jaroslav Povšík.
"Kdyby takhle firma platila za každý den, měli by tu dělníci přes čtyřicet tisíc," dodal. Peníze jsou podle odborářů nejlepším způsobem, jak lidi přilákat na mimořádné směny.
"Na peníze lidé slyší, takto to funguje i v jiných firmách, kde se musí občas vyrábět v sobotu," podotkl Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů.
Jednou za tři týdny
Podle Jahna jsou možnosti odbytu takové, že by firma mohla vypsat téměř padesát směn. "Těch devatenáct nepokrývá zcela odbytové potřeby," dodal.
Škodě roste odbyt prakticky na všech evropských trzích, jen ve východní Evropě o polovinu. Tuzemské autosalony potvrzují, že na auta se musí čekat déle. Například na octavii se podle prodejců nyní čeká zhruba o týden déle než obyčejně, většinou nejméně měsíc.
Pro škodováky nové opatření znamená, že každý dělník může jít až do konce roku jednou za tři týdny do práce ještě v sobotu. Zvýšení výroby se dotkne i tisíců zaměstnanců u dodavatelských firem.
O směnách se bude jednat
Z práce v sobotu se může ve Škodě ještě stát citlivé téma: na konci roku totiž vyprší dohoda o současném uspořádání směn a pracovní době. Až dosud běží výroba ve většině provozů na tři směny.
Pokud by byla poptávka stále vysoká, mohlo by to vést k zavedení další směny. To by znamenalo prakticky nepřetržitý provoz včetně sobot a nedělí.
"Další možnosti zvýšení produkce budeme prověřovat prostřednictvím organizace práce a investicemi do technologií," dodal Jahn.
Ve Škodě se dosud vyrábí kratší část týdne než v kolínské TPCA. Tam končí výroba v sobotu večer a v neděli večer znovu začíná. Pracovní soboty v Česku skončily v roce 1968, ale ještě v osmdesátých letech jich bylo povinných několik v roce.