Škoda Transportation dodá Českým drahám nové vlakové soupravy. Ty jsou však zatím jen na papíře. | foto: Škoda Transportation

Škoda získala další zakázku od drah. Na vlaky, které jsou jen na papíře

  • 95
Škoda Transportation získala další velkou zakázku od Českých drah. Zvítězila ve dvou otevřených soutěžích, do kterých se přihlásila jako jediná.

Škoda dodá drahám celkem devatenáct elektrických jednopodlažních souprav hlavně pro Ústecký, Královéhradecký, Pardubický, Olomoucký a Jihočeský kraj.

Dráhy zaplatí za jednotky dohromady přes 2,5 miliardy korun. Souprava bude podobná dvoupatrovému CityElefantu.

Nový typ vlaku však dosud nikde nejezdí ani není vyrobený. Plzeňská Škoda Transportation ho stále vyvíjí. První vlak by firma měla drahám předat koncem příštího roku, všechny soupravy by pak měly být v provozu na konci roku 2014. "Stihneme to," ujišťuje šéf Škody Transportation Josef Bernard.

Interiér nové lokomotivy pro České dráhy z dílny Škody Transportation.

Zpoždění by firmu mohlo hodně mrzet: dráhy chtějí vlaky nakoupit z evropských peněz (Brusel zaplatí až 40 procent ceny) a riziko nedodání plně přenést na Škodu. Smlouvu se Škodou podepíší během měsíce, kontrakt musí ještě schválit úřady regionálních rad.

Do soutěže na výrobu vlaků se kvůli přísným podmínkám nemohla přihlásit řada firem. Dráhy požadovaly například nezvyklou šířku dveří 1,5 metru, ačkoliv například u CityElefantů jsou dveře o 20 centimetrů užší. Většina zahraničních souprav má standardně šířku 1,3 metru. Někteří výrobci se pozastavili i nad požadavkem rozpojitelnosti souprav. Dráhy si ale za svým zadáním stojí.

Škoda Transportation získává od Českých drah většinu zakázek. I když dráhy tvrdí, že to byla loni jen třetina, v součtu za rok 2009 a 2010 je to přes 60 procent všech vysoutěžených zakázek. Škoda Transportation na nich umí patřičně vydělat: má ziskovost přes dvacet procent.

Po zakázce se chce firma přihlásit do soutěží i jinde, především na východ od našich hranic.