Škodě po tučných letech klesl odbyt

  • 31
Naplnění biblického proroctví připomíná vývoj odbytu Škody Auto za loňský rok. Po sedmi letech tučných, ve kterých automobilka neustále zvyšovala prodeje, přišel loni pokles. Novou škodovku si v 79 zemích na světě koupilo 445 525 zákazníků, o 3,2 procenta méně než v roce 2001. Přes polovinu z nich tvořily fabie.

"Meziroční pokles způsobil přetrvávající útlum na významných automobilových trzích Evropy, silný kurz české měny zvýhodňující dovoz aut ze zahraničí a ničivé povodně, které postihly významné trhy v Česku, Německu a Rakousku," hledá příčiny mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Nejlepším výsledkem v historii mladoboleslavské automobilky tak zůstává rok 2001, kdy firma pod křídly německého Volkswagenu prodala 462 321 aut.

Prodej nejoblíbenějších fabií stoupl loni o 5,4 procenta na 264 641 vozů. Černý konstatoval, že tento model už prakticky zacelil díru, která v prodejích zela po ukončení prodeje oblíbených felicií.

Nejoblíbenější je mezi zákazníky verze hatchback, jenž se začala vyrábět jako první, následuje kombi a sedan.

Větší octavii si koupilo 164 tisíc lidí, téměř 99 tisíc ve limuzínovém provedení, zbytek připadl na kombi.

"Prakticky celý rok 2002 se na klíčových trzích zaváděl model vyšší střední třídy Škoda Superb. Od ledna do prosince se etabloval ve 40 zemích světa a koupilo si ho 16 867 zákazníků," uvedl Černý.

Nejvíc, téměř pět tisíc, superbů se prodalo v Německu, poloviční počet na tuzemském trhu a přes tisícovku ve Velké Británii.

Doma zaúřadovala silná koruna
Doma loni škodovka prodala 73 883 automobilů, což je o 7,6 procenta méně než v roce 2001. Vysvětluje si to především silnou korunou, která zvýhodnila dovoz cizích značek.

Dovozci vytlačili Škodu na její půlku

Dovozci loni opanovali přesně padesát procent trhu, druhou půlku udržela Škoda Auto, jenž v předchozích letech kontrolovala nadpoloviční podíl. Více ZDE.

Britové si na škodovky potrpí
Z klíčových západoevropských trhů sklízela auto s okřídleným šípem ve znaku úspěch kromě tradičního Německa také ve Velké Británii, která zaznamenala zvýšení odbytu o 6,1 procenta na celkových 38 251 vozů.

V regionu západní Evropy, kde došlo v uplynulém roce k útlumu poptávky po nových vozech o tři procenta, si udržela Škoda Auto tržní podíl na úrovni 1,7 procenta.

Ve střední a východní Evropě mimo ČR se zvýšily prodeje v Maďarsku, kde se prodalo 11 507 automobilů Škoda, což představuje růst o téměř dvě pětiny. Polsko coby největší trh v regionu stagnovalo, Slovensko dokonce o pětinu pokleslo.

"Velký potenciál růstu nabízejí země východní Evropy. Rusové zakoupili deset tisíc vozů Škoda, meziročně o dvacet procent více. Škoda byla dovozcem číslo jedna v Ruské federaci," uvedl Černý.

Automobilka hledá trhy, jež by vykompenzovaly ztráty ze západní Evropy. Montuje octavie v indickém Aurangabádu, přičemž v miliardové zemi prodala 4401 aut, přes 3700 vozů prodala také v Izraeli.