Za desítky let od první tavby se v podniku mnohé změnilo.
"Splnit se postupně musely náročné normy, třeba emisní. Změnil se i způsob odlévání oceli a díky různým příměsím dokážeme získat ocel s daleko lepším povrchem ingotů," říká Milan Ladič, který v roce 1970 přišel do Škodovky jako hutní dělník a postupně se vypracoval až do vedení ocelářské divize Škody Steel.
Historie slévárenství sahá ale v plzeňské Škodovce až ke kořenům jejího vzniku - tedy do roku 1859 a o jeho rozvoj se výstavbou vlastní ocelárny v roce 1884 zasloužil Emil Škoda.
Třeba v období mezi světovými válkami odlitky dosahovaly váhy až 125 tun. V současné době je ve škodováckých provozech možno odlévat i více než 300 tunové odlitky, rekordní má prozatím hmotnost 340 tun.
Odlitky ze škodovácké oceli mají často zajímavé určení - jedna z dodávek například tvoří součásti elektrárny na Niagarských vodopádech, další putovala na výstavbu obřího zábavní anglické atrakce London Eye. V poslední době pak k výjimečným zakázkám patřila sestava odlitků pro největší světové výzkumné centrum fyziky částic CERN.
Škodu Hutě a Škodu Kovárny, které jsou součástí konsorcia Škodu Steel, koupil v minulých dnech ruský investor, společnost OMZ. Ruská OMZ-Power Machines Group se soustřeďuje zejména na oblast energetiky, jaderného inženýrství a výrobu speciální oceli. - více zde
Na poli energetického strojírenství patří k největším světovým firmám. V oboru, ve kterém podnikají tři škodovácké firmy, mají podle generálního ředitele OMZ-Power Machines Group Jevgenije Jakovleva šanci dlouhodobě uspět právě velcí hráči a kupované podniky se stanou součástí jednoho z takových.
Firmy, které Rusové získávají, prošly v posledních letech tvrdou ozdravnou kůrou. O práci přitom přišly stovky lidí. "Nyní jsou to stabilní firmy a pro nás je důležité, že pod nového vlastníka přešli i všichni zaměstnanci," uvedl šéf Škody Holding Jiří Zapletal.