Díky stoupajícím odbytu ale automobilce loni stouply tržby o 12,5 procenta na 153,271 miliardy korun. Vývoz škodovek činil téměř desetinu z celkového loňského exportu zboží z České republiky.
Hlavními událostmi loňska byl start výroby modelu Fabia Sedan a premiéra modelu vyšší střední třídy Škoda Superb. Investice do nových produktů a technologií v roce 2001 činily 15,4 miliardy korun, tedy 10,6 procenta obratu.
Nejvíce peněz plynulo do rozšíření modelové řady Fabia, do výstavby nového závodu na výrobu vozů Superb v Kvasinách a do nového závodu na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi.
Prodej škodovek roste už sedm let
Celosvětový zájem o výrobky největší české automobilky Škoda Auto rostl loni už sedmý rok v řadě. V 73 zemích se prodalo 462 321 automobilů a meziročním skokem o 6,2 procenta se odbyt znovu posunul blíž k půlmilionové hranici. A to i přesto, že se meziroční tempo růstu prodeje kvůli celosvětové recesi oproti roku 2000 snížilo na polovinu.
Doma si škodovku koupilo podle údajů automobilky 82,4 tisíce lidí (svaz dovozců jí přiřknul necelých osmdesát tisíc), a z tržního koláče si tak mladoboleslavští ukousli 52,6procentní díl.
Přesto více než čtyři pětiny kupců našla firma v zahraničí, kde se prodalo 82 procent vozidel. Nejdůležitějším trhem zůstala západní Evropa, kde i přes útlum zájem o auta z Česka stoupl o 7,4 procenta.
Zpomalení se projevilo především v Německu, kde se prodej meziročně zvýšil o 5,7 procenta. I přesto ale pro škodovku zůstává Německo s 68 886 prodanými auty hlavním exportním trhem.
Největší zájem mají naši západní sousedé o model Octavia Combi, kterých se prodalo přes dvacet tisíc. Dalších téměř devatenáct tisíc zákazníků se rozhodlo pro model Fabia ve verzi hatchback.
Nejdůležitější odbytiště Škody v roce 2001 | ||
Země |
Prodej v ks |
Meziroční změna v % |
ČR |
82 405 |
+1,9 |
Německo |
68 886 |
+5,8 |
Slovensko |
37 523 |
+16,9 |
Polsko |
37 354 |
-5,0 |
Velká Británie |
36 048 |
+18,2 |
Nejrychleji rostoucí zájem o škodovky | ||
Rusko |
8 391 |
+187,0 |
Rumunsko |
4 140 |
+133,2 |
Nizozemsko |
9 466 |
+52,7 |
Řecko |
8 148 |
+49,8 |
Druhým nejvýznamnějším odbytištěm za hranicemi je stále Slovensko. Obyvatelé země pod Tatrami koupili 37,5 tisíce škodovek a i pro tamní trh platí, že Škoda Auto je stále nejoblíbenější značkou, kterou si koupila více než polovina čerstvým majitelů osobního automobilu.
Celosvětově nejoblíbenějším modelem z Boleslavi byla loni Fabia, kterých se prodalo 152 578 kusů. Největší zájem je o provedení hatchback, následují kombi a sedan. Ta ale přišla do výroby později.
V prodejích starší modelové řady Octavia/Octavia Combi se stále zvyšuje podíl verzí kombi na úkor klasických limuzín. Zájem byl také o poslední auta z končící modelové řady Felicia/ Felicia Combi, loni si je koupilo ještě pětačtyřicet tisíc lidí. Do konce roku se k zákazníkům dostalo také prvních 177 kusů nejmladšího a zároveň největšího modelu Superb.
Luxusně vybavená Fabia Combi je v Británii téměř o 200 tisíc dražší než na Slovensku. |
Škoda Fabia |
Škoda Fabia sedan |
Škoda Octavia Combi |
Sportovní verze Škoda Octavia RS. |
Škoda Superb |