"Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížný. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun," řekl člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher.
Firma by podle něj i přes dopady finanční krize dosáhla loni lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni předešlého roku. Kurz ale exportérům nepřál, v létě stál dolar 14,50 koruny a euro 23,50 a podle analytiků byla česká měna silně nadhodnocená.
Tržby Škodovky spadly o 9,8 procenta na 200,1 miliardy koruny. Čistý zisk klesl o 32,3 procenta na 10,8 miliardy. Polovina z prodaných aut byly octavie.
Celkem firma prodala 674 530 automobilů, což je o 7,1 procenta více než v roce 2007.
Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období." podotkl Kintscher. Škoda Auto letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy. První z nich je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě.
Firmu podržely prodeje fabie
V druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi. "Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda Auto a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku," řekl předseda představenstva Reinhard Jung.
Fabia se například na německém trhu stala díky šrotovnému druhým nejprodávanějším modelem, prodej Škodovek roste i v dalších zemích, kde byla šrotovací prémie v nějaké formě zavedena.
Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období," podotkl Kintscher.
Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů. Slabá poptávka již přinutila Volkswagen i Škodu k dočasnému snižování produkce.
Škoda v roce krizeŠkoda loni propustila 8,4 procenta zaměstnanců (2 240 lidí) především z řad agenturních pracovníků. Firma zůstala největším českým vývozcem s podílem 6,7 procenta na celkovém vývozu země. Škoda proinvestovala 14,6 miliardy, tedy o 2,1 procenta více než v roce 2007. |