Škoda Octavia s novou tváří

Škoda Octavia s novou tváří | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Škodovce loni klesl zisk o třetinu, vydělala necelých 11 miliard

  • 44
Finanční krize si loni vybrala miliardovou daň ze zisků Škodovky. Největšímu českému exportérovi se propadl čistý zisk o třetinu na 10,8 miliardy korun. Přitom firma prodala rekordních 674 tisíc vozů. Velké ztráty způsobila automobilce loňská silná koruna.

"Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížný. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 miliardy korun," řekl člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher.

Firma by podle něj i přes dopady finanční krize dosáhla loni lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni předešlého roku. Kurz ale exportérům nepřál, v létě stál dolar 14,50 koruny a euro 23,50 a podle analytiků byla česká měna silně nadhodnocená.

Tržby Škodovky spadly o 9,8 procenta na 200,1 miliardy koruny. Čistý zisk klesl o 32,3 procenta na 10,8 miliardy. Polovina z prodaných aut byly octavie.

Celkem firma prodala 674 530 automobilů, což je o 7,1 procenta více než v roce 2007.

Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období." podotkl Kintscher. Škoda Auto letos spoléhá na některé novinky, jež uvede na světové trhy. První z nich je lehký terénní vůz Škoda Yeti, který automobilka představila na autosalonu v Ženevě.

Firmu podržely prodeje fabie

V druhé polovině roku pak má k zákazníkům dorazit i Superb Combi. "Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda Auto a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku," řekl předseda představenstva Reinhard Jung.

Fabia se například na německém trhu stala díky šrotovnému druhým nejprodávanějším modelem, prodej Škodovek roste i v dalších zemích, kde byla šrotovací prémie v nějaké formě zavedena.

Vyhlídky firmy na letošní rok prý nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. "Čeká nás krajně složité období," podotkl Kintscher.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů. Slabá poptávka již přinutila Volkswagen i Škodu k dočasnému snižování produkce.

Škoda v roce krize

Škoda loni propustila 8,4 procenta zaměstnanců (2 240 lidí) především z řad agenturních pracovníků. Firma zůstala největším českým vývozcem s podílem 6,7 procenta na celkovém vývozu země. Škoda proinvestovala 14,6 miliardy, tedy o 2,1 procenta více než v roce 2007.

,