Automobilka oproti letošnímu roku sníží produkci až o čtvrtinu. V době ekonomické krize není o auta zájem a firma nechce vyrábět na sklad. "Je to kvůli nedostatku objednávek, především ze západoevropských trhů," vysvětlil mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Pro českou ekonomiku může mít omezení výroby aut ve Škodovce tvrdý dopad: automobilový průmysl je hlavním tahounem ekonomiky. Přímo zaměstnává 130 tisíc lidí a další statisíce nepřímo.
Dodavatelé tím přijdou o zakázky, mnoho lidí také o práci.
Z města utíkají cizinci
Potíže brzy pocítí i stát. Na daních vybere od firem i lidí méně peněz a bude muset tvrdě šetřit. Tento týden schválený rozpočet přitom počítá s optimistickým růstem ekonomiky, po posledních zprávách z automobilového průmyslu bude úspěch, když ekonomika příští rok vůbec poroste.
Razantní krok, ke kterému se Škoda Auto odhodlala, je v její historii výjimečný. Tak velký řez do výroby ve své novodobé historii ještě nikdy neprovedla.
V Mladé Boleslavi je to poznat již nyní: z města utíkají cizinci, které automobilka nepotřebuje, obchodníci hlásí nižší tržby a ceny bytů začaly padat.
Zastavení výroby se týká více než dvaceti tisíc výrobních zaměstnanců Škody Auto. Zaměstnanci za volné pátky dostanou tři čtvrtiny svého běžného platu, odboráři zatím zastavili vyjednávání o navýšení mezd.
"Postihne to výrobu všech modelů. Nejmenší problém je s novým superbem," uvedl odborový předák Jaroslav Povšík.
Plán na příští rok srazila Škoda o čtvrtinu
Škoda příští rok vyrobí až o 130 tisíc aut méně, což přinese vlnu odstávek a propouštění. Ještě před tímto oznámením firmy odhadovaly počet lidí, které propustí, na 13,5 tisíce.
Firmu nejvíce postihla krize na západoevropských trzích, které jsou hlavním odbytištěm. Ještě na začátku týdne se zdálo, že třítýdenní vánoční odstávka bude už poslední. Na pracovní době pro příští rok se dokonce vedení dohodlo s odbory. Situace se však rychle změnila.
"Přišli za námi znovu, že se stav podstatně zhoršil. Není jiné řešení," uvedl šéf odborů Škody Auto Jaroslav Povšík. Škodovka na příští rok snížila podle něj své výrobní plány v tuzemsku o 130 tisíc vyrobených vozidel, což je zhruba čtvrtina letošní produkce. "Neodvážím se říct, zda je to poslední krácení výroby," dodal Povšík.
Odboráři zatím přerušili jednání o navýšení platů na příští rok. Pokud by si ho chtěli vymoci stávkami, budou mít hodně ztíženou situaci najít den, kdy automobilka bude vůbec vyrábět.
Snížení výroby se týká všech modelových řad včetně chystaného auta Yeti. Většina výrobních zaměstnanců nebude chodit do práce v pátek, dělníci na výrobě roomsterů v Kvasinách budou mít volno v pondělí.
Konec bonusů pro zaměstnance
Kromě toho začne výroba v novém roce až o den později, než původně automobilka plánovala. Odstávka se dotkne zřejmě i závodu Volkswagenu v Bratislavě, kde se montuje část octavií. Škoda už snížila pro výrobnu ve slovenském hlavním městě plán výroby o polovinu, odbory usilují o její celé navrácení zpět do českých provozů. Na autech je přímo závislých přes 121 tisíc lidí.
Konec bonusů Společnost bude lidem během odstávky platit 75 procent jejich platu, zákon jí přitom ukládá o deset procent méně. V únoru navíc dostanou 50 korun příplatek za den. Pro škodováky včerejší oznámení znamená, že příští rok mohou téměř s jistotou zapomenout na bonus za dobré ekonomické a výrobní výsledky.
Povšík si je přese všechno jistý, že zatím nehrozí hromadné propouštění. Firma už tento týden potvrdila, že zeštíhlí příští rok o tři procenta. Má údajně jít o přirozené odchody, ne výpovědi. Automobilka se zbaví i všech agenturních zaměstnanců, kterých má dosud ještě přes dva tisíce.