O plánu na změnu výroby se v krkonošském městě i v kancelářích královéhradeckého krajského úřadu mluví už delší dobu.
"Budoucnost výrobního závodu může být dlouhodobě zajištěna jen v případě, že se v něm vyrábí za konkurenceschopných podmínek. Plán na takovou výrobu ve Vrchlabí připravujeme," uvedl Vahland.
A mezi řečí o vánočních dárcích poznamenal, že vozy roomster jsou nejspíš poslední auta, která se ve Vrchlabí montují. Pak by je podle kuloárních informací mohly vystřídat třeba převodovky.
Město o změnách ví díky stavebním záměrům
Že Vahland na setkání s novináři nemluvil jen tak do větru potvrzuje i vrchlabský starosta Jan Sobotka: "Oficiálně s námi Škodovka nic takového neprojednávala. Ale protože s nahrazením montáže vozů výrobou dílů souvisí i určité stavební záměry, mohu potvrdit, že to tak opravdu je."
Nahrazení montáže vozů výrobou komponentů nepokládá za žádnou tragédii.
"Samozřejmě, že lepší a jistější by bylo získat do Vrchlabí nový model auta, který se bude vyrábět třeba deset let. Na druhou stranu si v dnešní době nemůžeme moc vybírat a musíme být vděčni i za tuto jistotu. Pro mě je nejpodstatnější, aby se zachovala zaměstnanost alespoň v současném rozsahu," dodal vrchlabský starosta, podle kterého je výroba kompletních vozů v malé vrchlabské továrně spíš raritou.
Počet zaměstnanců ve vrchlabské automobilce rok od roku klesá. Na konci roku 2007 zde pracovalo přes 1 205 lidí, nyní už jen něco málo přes tisíc.
UP! SKONČIL NA SLOVENSKUPřed časem se sice objevily úvahy o rozšíření vrchlabského závodu pro výrobu až tisíce aut denně a vytvoření až 1 600 nových pracovních příležitostí spojené s přípravou výroby nového minivozu Volkswagen UP. Koncern však výrobu nového malého auta nakonec svěřil svému závodu ve slovenské Bratislavě a Škodovka musela své rozvojové plány pro Vrchlabí uložit k ledu. |
Plánovaná přeměna vrchlabské automobilky ve výrobnu dílů není žádnou novinkou ani pro představitele Královéhradeckého kraje.
"O tomto záměru Škodovky víme dlouhou dobu. Netvrdíme, že je to ideální varianta. Ale je to určitá jistota zachování výroby a zachování zaměstnanosti s poměrně reálnou nadějí na její zvýšení. To je určitě lepší, než kdyby se automobilka rozhodla svůj vrchlabský závod zavřít," uvedl náměstek krajského hejtmana Helmut Dohnálek.
Záměr Škodovky podle něj zachovává i šanci na získání vládní dotace na rozvoj infrastruktury v regionu.