Vozy značky Škoda vyjíždí z výrobní linky závodu v Kaluze u Moskvy. Podnik tam provozuje německý Volskwagen (VW), pod jehož křídla Škoda Auto patří.
Rusko je pro automobilku jedním ze strategických trhů, proto ji VW v minulosti zaúkoloval, aby hledala pro montáž svých vozů v Rusku nová místa (více čtěte zde). Podle ruského listu Vedomosti měl být tím správným místem podnik automobilky GAZ v Nižném Novgorodu, který je součástí impéria ruského miliardáře Olega Děripasky.
O nevyužité kapacity novgorodského podniku mají výrobci automobilů zájem. Koncem loňského roku se GAZ dohodl s koncernem Daimler na montáži 25 tisíc dodávek Mercedes Sprinter. O využití zbývající kapacity Rusové jednají s koncerny VW a General Motors (GM).
Nedávno ale ruská vláda schválila pro montáž aut v zemi nová pravidla: chce, aby automobilky v zemi vozy nejen montovaly, ale i vyráběly. To Škodovce její plány v Rusku komplikuje.
Škoda bude nejdříve počítat, pak až jednat
Deník Vedomosti upozornil, že rozhovory mezi GAZ a VW i GM jsou "daleko od završení a nemusí skončit úspěšně". GAZ a GM se zdržují komentáře. Nejmenovaný představitel VW jen poznamenal, že rozhodnutí firma přijme po analýze nových pravidel pro montáž aut v Rusku.
Jeho slova potvrzuje vedoucí ruského zastoupení mladoboleslavské automobilky Petr Janeba: "Škoda měla veliký zájem, ale nová pravidla jej ochladila. Až vše znovu spočítáme, budeme dále jednat."
Škoda Auto v Rusku loni od ledna do listopadu zvýšila prodej meziročně o 38 procent na téměř 42 tisíc vozů. Janeba se domnívá, že výsledek mohl být lepší. Výrobní kapacity prý nestačily uspokojovat poptávku, a tak "je vyprodáno na několik měsíců dopředu". Podle jeho odhadu by v letošním roce, kdy továrna v Kaluze poběží na dvě směny, mohla česká automobilka v Rusku prodat okolo 70 tisíc vozů. Ukrojila by tak 3 procenta z ruského trhu.