Předseda OS Kovo Jaroslav Povšík už v minulém vydání firemního časopisu Škodovácký odborář avizoval, že jednání budou tvrdá a jejich cílem bude zajistit co největší růst mezd ve všech firemních továrnách v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí.
"Všechny tři odborové organizace budou úzce spolupracovat a jsou připraveny si o růst mezd říci jakýmikoliv metodami, včetně těch nejtvrdších," informoval odborářský list s tím, že všechna jednáni budou ale vedena s ohledem na udržení co největší zaměstnanosti.
Odboráři mají na vyjednávání téměř dva měsíce, současná dohoda jim vyprší na konci března.
Jak velký růst mezd odboráři ve Škodovce s vedením dohodnou, následně ovlivní i jednání v dalších automobilkách. Ve čtvrtek například začínají vyjednávat předáci kolínské TPCA. V nošovickém Hyundai jednání už běží. Škoda Auto udává směr proto, že vede automobilový trh a její odbory mají nejzkušenější vyjednavače. Ti tak stanoví strop, kam až je možné v automobilovém průmyslu jít.
Letošní vyjednávání znejisťuje dluhová krize
Letos přitom budou jednání složitější než loni, kdy Škodovka slavila dvacet let od spojení s Volkswagenem a nechtěla ohrozit oslavy.
Škoda Auto sice hlásí rekordní prodeje a plánuje další růst, dluhová krize v Evropě ale může optimistické plány zvrátit. Belgie ve středu oznámila, že je první zemí eurozóny, která loni vstoupila do recese (více zde) a na pomalejší růst se připravuje i dosud krizi dobře odolávající Německo (více zde).
Odboráři tak počítají s tím, že nemohou své požadavky hrotit. "Chceme rozhodně růst výrazně nad inflaci, na druhou stranu nepřicházíme s požadavkem na dvojciferný růst," řekl MF DNES Povšík s tím, že odboráři počítají s inflací kolem tří procent.
Škoda Auto loni zaměstnávala 25 800 lidí sedmatřiceti národností. Průměrný plat tarifních zaměstnanců dosahoval 34 500 Kč, dělníci vydělávali přes třicet tisíc.