Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Škodovka vyrazila proti dovozům z Německa, další snížení cen už však nepřijde

  2:39
Ještě před dvěma lety bylo každé druhé v Česku prodané auto s okřídleným šípem Škody Auto. Letos v říjnu už jen tři z deseti. Škodovka po letech v Česku zlevnila kvůli čím dál větší konkurenci základní ceny svých modelů a chce získat znovu lepší pozici na trhu, který jako jeden z mála v Evropě ještě roste. Uspěje?

Šéf prodeje Škody Auto pro střední Evropu Jan Hurt upozorňuje, že už současná změna cen je na hranici životaschopnosti. | foto: David Port, MF DNES

"Lidé se začali vracet do autosalonů a začali se ve větší míře zajímat znovu o naše auta. Zlevňovali jsme i dříve, ale nebylo to tak razantní," pochvaluje si nový ceník šéf prodejů Škody Auto ve střední Evropě Jan Hurt.

Jeho slova potvrzují i prodejci. "Zejména poslední týden byl velmi dobrý, prodeje se dostaly na běžnou úroveň," říká Jiří Tůma z Auto Tukas.

I když ceníkově jsou fabie stále nad 200 tisíci korunami, u některých dealerů klesla cena pod tuto hranici. "Došlo i k přecenění aut skladem, takže se pod dvě stě tisíc dá dostat," podotkl Tůma.

Nový ceník přinesl i zásadní změnu v náhledu Škody na český trh: po dlouhé době končí "vlastenecká přirážka", jak někteří zákazníci nazývali fakt, že škodovky byly u nás dražší než v zahraničí.

Škodě tak v Česku utíkali zákazníci: značka pomalu začala mít punc drahého vozu, navíc řadu skalních příznivců Škody tento rozdíl, zčásti způsobený rychlým pádem eura vůči koruně, rozhořčil a přešli k levnějším značkám. Jiní si škodovky přivezli třeba z Německa. Podle odhadů Škody však šlo řádově jen o stovky vozů, jejich počet však narůstal.

"Legálně tomu zabránit nešlo, takže jediný způsob je cenová harmonizace, kterou teď provádíme. V Česku zlevňujeme, v některých zemích naopak mírně zdražujeme," říká Hurt.

Jan Hurt (39)

Vystudoval Elektrotechnickou fakultu ČVUT a po jejím absolutoriu v roce 1993 začal pracovat ve Škodě Auto. Začal v marketingu, dělal i ředitele divize Škoda ve Volkswagenu v Moskvě. Od srpna 2008 je zodpovědný za prodej ve střední Evropě. Mezi jeho koníčky patří sport – zejména cyklistika, hudba a motorky. Je ženatý, má dvě děti.

Ve kterých zemích se zvýší ceny, však nechtěl prozradit. Může si Škoda v době krize na některých trzích dovolit zdražit? Podle Hurta půjde jen o "drobné a citlivé" změny.

Nový český ceník si pochvalují dealeři. Ti už dokonce založili letos kvůli nespokojenosti s cenami škodovek Sdružení autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Škoda. "Už se nevyplatí do Německa jezdit, ty ceny sledujeme. Rozdíly jsou minimální," dodal Tůma.

Zatím však podíl Škody na českém trhu dál klesá, v říjnu se počty nových registrací dostaly dokonce pod třicetiprocentní podíl na trhu. "Je potřeba vzít také v úvahu to, že údaje o registracích aut mají oproti rozhodnutím o prodeji zhruba dva měsíce zpoždění," oponuje Hurt. Připouští však, že lidé kvůli finanční krizi podstatně více zvažují, zda si auto koupí.

Přesto je na tom český trh pro Škodovku lépe než například Maďarsko. "Tam se prodeje prakticky zastavily. Zhruba pětapadesát procent aut se tam prodává přes leasing a to najednou přestalo," říká Hurt. Věří, že pokud země získá další finanční injekci, prodeje opět ožijí.

Zlevní Škoda ještě? Podle Hurta je už současná změna cen na hranici životaschopnosti. K dalšímu snížení by mohlo dojít podle něj jen v případě poklesu eura až na dvacet korun.

Některé automobilky dál zlevňují své modely. Podle Hurta není dlouhodobé řešení jít pod cenu. Lidem takové vozy ani nedoporučuje kupovat. "Pokud si koupíte nové auto, tak očekáváte za určitou dobu nějakou hodnotu auta. Pokud však mezitím prodejce znovu výrazně zlevní, vůz vám ztrácí hodnotu podstatně rychleji, než jste plánovali," vysvětluje.

Levný Junior? To už ne
Škoda nepůjde do cenové války ani cestou modelů s nižší výbavou. Tak jako například prodávala Fabii Junior, která neměla nárazníky v barvě karoserie, chyběla jí odkládací schránka před spolujezdcem...

Podle Hurta Škodě dosud chybí menší vůz. Koncept vozu Up! by měl takovou mezeru zaplnit. Sice se už nebude vyrábět ve Vrchlabí, jak se původně plánovalo, ale je možné, že se nakonec objeví se znakem Škody. I když vyjede z jiné továrny koncernu Volkswagen.

Škoda příští rok vyrazí s terénním yetim, o němž je Hurt přesvědčen, že bude úspěšný. I když se prodej větších vozů zpomalil. "Yeti má určitě potenciál nejen v Čechách. I proto, že ho uvedeme i s nízkoobjemovými a tím pádem i úspornějšími motory," dodal.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Aby neujel vlak. Velké řetězce šlapou do online byznysu, zisk bývá problém

19. května 2024

Premium V domácnostech se rychle zabydlelo objednávání zboží online s dovozem před dveře. Dokazují to...

Galaktický úspěch. Síla provází prodeje Lego Star Wars už pětadvacet let

19. května 2024

Svět Star Wars a Lega slaví čtvrt století spolupráce. Spojení dvou úspěšných značek se v roce 1999...

Firma Danone opouští ruský trh, prostor je volný pro Čečence napojené na Putina

18. května 2024  21:46

Francouzská potravinářská firma Danone završila prodej svých aktiv v Rusku a odchází z ruského...

V Indii se rozmáhá nové a téměř nevyčerpatelné biopalivo. Kravský trus

18. května 2024

Alternativou k zemnímu plynu a dalším fosilním palivům čím dál více představuje také bioplyn. Ten...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....