Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Škola nákupů: Přilba na kolo nesmí tlačit

  14:23aktualizováno  14:23
Dobrá zpráva pro všechny, kteří dosud váhali nad koupí cyklistické přilby, protože ty značkové za několik tisíc jim připadaly drahé a těm levným ze supermarketů nedůvěřovali: přilby jsou dnes kvalitnější než dříve, hlavu cyklisty může ochránit i model za pět set korun.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Je pozitivní, že se kvalita při stejné ceně posunuje výš," říká Rudolf Hronza, šéfredaktor časopisu Velo.

"Důležité je, aby přilba byla vyrobena technologií In-mold, což je pevné spojení laminátové skořepiny s vnitřním polystyrenovým skeletem, které dokáže mnohem lépe rozložit náraz na větší plochu. A taková se dá sehnat už za sedm set korun. Za devět set ji koupíte běžně."

Infografika: Jak vybrat správnou přilbu

Nabízí se tedy otázka, zda je nutné dávat víc peněz za dražší modely – vždyť nejdražší helma pro dospělé může přijít až na šest tisíc korun. V čem je tedy rozdíl? Zatímco odolnost při pádu bude podobná, vyšší komfort už pocítíte.

Dražší přilby se vyplatí cyklistům, kteří na kole tráví více času a je pro ně důležité, aby se v ní cítili co nejlépe. "Za vyšší cenu získáte menší hmotnost a lepší odvětrání, což znamená ve výsledku větší pohodlí," vysvětluje Rudolf Hronza.

Zapomeňte na internet

Důležitější než design nebo značka je podle experta dobrý pocit jezdce. Proto je lepší přilbu vybírat v kamenném obchodě, kde ji můžete vyzkoušet. Při nákupu přes internet nezjistíte, jak vám bude sedět na hlavě. "Je to stejné jako u bot, ty si také těžko koupíte přes internet, protože si je nevyzkoušíte," říká odborník na cyklistiku. A stejně jako špatně vybrané boty, i přilba může tlačit nebo naopak z hlavy padat.

Každá přilba má přitom trochu jiný tvar: některé jsou užší, jiné spíš kulatější, stejně jako lidské hlavy. Každá je jinak vysoká, široká i hluboká. "Když si na přilbě přečtete, že je určena pro obvod hlavy 50 až 56 centimetrů, a vy máte velikost 54, není to ještě žádná záruka, že vám bude vyhovovat," říká Rudolf Hronza a zdůrazňuje, že zvolit správný tvar a velikost je důležitější než cokoliv jiného.

"Všechno ostatní je druhotné. Z přilby, která tlačí, vám bude po půlhodině třeštit hlava a vy ji odložíte."

Pásky pod bradu nestačí

Velikost lze doladit upínacími mechanismy, které se už dnes neomezují jen na řemínky pod bradu. Proto je důležité, aby přilba měla dva systémy upínání na hlavu: první drží helmu pod bradou, druhý umožňuje přizpůsobit obvod helmy obvodu hlavy. "Ještě před dvěma lety takové ty supermarketové modely za dvě stovky neměly dvojí mechanismus, teď už ho ale mají téměř všechny."

Jak přilbu používat

Přilba musí chránit čelo, spánky a týl, neměla by však překrývat uši. 

Seřiďte ji správně: jak upínacími řemínky, tak stahovacím prstencem kolem hlavy.

Když potřesete hlavou, měla by vám držet i nezapnutá.

Zapnutá nesmí klouzat, když skloníte hlavu.

Přilbu mějte vždy zapnutou, jinak vás při pádu neochrání.

V létě ji nenechávejte za sklem auta, slunce by ji mohlo poškodit.

Zablácenou přilbu čistěte jen teplou vodou a houbou, propocené vnitřní výstelky i řemínky můžete vyprat.

Po nehodě přilbu vyměňte.

Pokud se přesto setkáte s modelem, který nabízí jen pásky pod bradu, dejte od něj ruce pryč – kvůli nízké stabilitě na hlavě nebude bezpečný. Stejně jako pásky, které mají zavírání pouze na suchý zip. Mnohem lépe přilbu na hlavě při pádu udrží plastová přezka.

Dražší přilba – větší pohodlí

Dnes už se jen velmi zřídka objevují přilby, u nichž je polystyrenová skořepina přilepena k vrchnímu krytu pouze po obvodu. Stále více se k výrobě využívá takzvané technologie In-mold, kdy je pěna pod tlakem vstříknuta do skořepiny a obě části jsou tedy spolu pevně spojeny. Kryt při promáčknutí prsty drží na "těle" přilby jako přišitý a přilba je pevnější a odolnější proti nárazu.

Zmíněná technologie umožňuje snížit váhu přilby a zároveň vytvořit více větracích otvorů. Obojí přináší větší komfort pro jezdce, ale za ten je třeba připlatit. Čím je přilba těžší, tím více se namáhá krční páteř, rozdíly jsou přitom veliké – obyčejná helma má kolem 500 gramů, nejlehčí modely méně než 200. V přilbě, která má lepší odvětrání, se hlava bude v létě méně potit než v té, jež má jen několik větracích otvorů.

Po nehodě přilbu vyměňte

Přilby pro děti se většinou vyrábějí plnější, jen s několika větracími otvory. Důvod je podle Rudolfa Hronzy cenový. "Čím více bude mít přilba otvorů, tím je sice pohodlnější, ale může se zase snížit odolnost," vysvětluje. "Aby se to nestalo, je nutné při výrobě použít kvalitnější technologie, což ji zase prodraží. Kdyby stála dva tisíce, rodiče ji pro dítě nekoupí. Dítě se navíc na kole nepohybuje takovou rychlostí a v tak těžkém terénu jako dospělý, kterého kolo baví, takže komfort je pro něho mnohem důležitější."

I u té nejpevnější přilby může časem klesnout pevnost materiálu. Odborníci proto radí přilbu zhruba po pěti letech vyměnit. A po každém pádu rozhodně pořídit novou – někteří výrobci dokonce nabízejí při poškození helmy pádem slevu při nákupu nové.

Co je důležité

Konstrukce inmold

Znamená, že vnější skelet je pevně spojen s polystyrenovým tělem přilby. Pěna je pod tlakem vstřikována do skořepiny, výsledkem je větší pevnost a odolnost – náraz se rozloží na větší plochu. Ještě bezpečnější je "double in-mold", tedy skořepina použitá i z vnitřní strany či na týlové prodloužené části.

Vnitřní polstrování

Ideální je, když jsou "polštářky" na kontaktních místech s hlavou vyjímatelné, aby se mohly vyprat.

Upínací systém

Přilbu drží na hlavě pásky pod bradou a stahovací prstenec kolem hlavy. Důležité jsou oba.

Řemínky

Přední pásek má být před uchem, zadní za uchem, při pohledu ze strany tvoří trojúhelník, ucho je v jeho středu. Zavírání na suchý zip nestačí, při pádu se může rozepnout, lepší je plastová přezka.

Vnitřní upínací mechanismus

Je důležitý, protože fixuje přilbu na hlavě. Některé systémy lze ovládat jednou rukou i při jízdě, jiné vyžadují k nastavení obě ruce.

Štítek

Pomáhá chránit oči před mechanickým poškozením či oslněním.

Většinou je odnímatelný.

Odvětrání

Větrací otvory v přilbě zajišťují odvětrání tepla a vlhka. Čím více je otvorů v přilbě, tím je vzdušnější, ale také dražší. Dětské přilby jsou "plnější", předpokládá se totiž, že dítě netráví na kole tolik času a nepotřebuje tak dokonalé odvětrání.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Po aféře s kontaminovanými vejci roste zájem o biovejce. Jde o miliardy

Rozbité okno představuje dvě zprávy – špatnou pro majitele, dobrou pro sklenáře. Skandál se zakázaným fipronilem ve vajíčkách z nizozemských velkochovů...  celý článek

Káva Starbucks s plátkem hovězího masa Jerky.
Starbucks v USA začal nabízet kávu s hovězím masem

Kavárenská síť Starbucks testuje na pobočce v americkém Seattlu novinku. V pondělí začala nabízet vskutku nezvyklý nápoj - ledovou kávu s plátkem sušeného...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Špatně nastavený systém: biomrkve je v Česku málo, hovězího moc

Na ekologické zemědělství v Česku šlo loni přes 30 milionů eur. Ne vše z dotované produkce však končí v obchodech s logem bio. Kvůli chybějícím zpracovatelům...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.