Když se dítě vydá na silnici na kole, chrání ho bílé odrazky vpředu, červené vzadu a oranžové na pedálech a v drátech kol. Povinně. Když vyráží prvňáček s taškou do školy, chrání ho pár centimetrů reflexních proužků, které jsou vidět ve tmě, ale ve dne moc nepomůžou. Signální neonové barvy, které zvyšují viditelnost za denního světla (používají se třeba na reflexních vestách pro řidiče či policisty) se už nenosí. Nejsou povinné, a výrobci školních tašek je tedy používat nemusí.
Záleží proto jen na rodičích, jak bezpečnou tašku dítěti koupí. Problém je, že není moc z čeho vybírat: ani jedna z dvanácti školních aktovek a batohů, které MF DNES testovala ve zlínském Institutu pro testování a certifikaci (ITC), neměla ani ždibec materiálu ve fluorescenčních barvách – tedy těch, které "svítí" na dálku. Žádná tak nesplnila podmínky pro bezpečný pohyb dítěte v silničním provozu na jedničku.
"Když rodiče vezou dítě do školy autem, tak je to asi jedno. Ale jsou i děti, které putují do školy z jedné vesnice do druhé po neosvětlené cestě, pak už je na pováženou, když taška bezpečnostní prvky nemá,“ říká Miroslava Dostálová z ITC Zlín, která zkoušky vedla.
. Jak dopadly testy? |
Absolutní jedničku za bezpečnost nezískal ani vítěz testu, jinak vynikající batoh českého výrobce Topgal z řady Chilli Duchové za 999 korun. Má sice dostatečně velkou plochu reflexních materiálů, signální barvy ale stejně jako u ostatních tašek chybí. Podmínku lepší viditelnosti zajišťuje nepromokavý přebal opatřený nátěrem z fluorescenčních barev, který je dodáván s výrobkem. "Je to určitě lepší než nic, ale dá se předpokládat, že pláštěnku dítě použije jen při dešti,“ soudí Miroslava Dostálová.
Nejhůře v testu dopadl čínský batoh z tržnice za 300 korun – neměl absolutně žádný bezpečnostní prvek ani anatomicky vyztužená záda. Byl nejlehčí, v podstatě nešlo o školní aktovku, třebaže tak byl deklarován na přiloženém "certifikátu kvality“.
Potvrdil tak, jak záludné je kupovat levné školní tašky. A nejen na tržišti – ještě o polovinu levnější byla červená taška MKK z Hypernovy, jež v testu také neobstála.
Jen odrazky nestačí
I reflexní prvky na taškách však měly k dokonalosti daleko. Kromě čínského propadáku nechyběly na žádné z testovaných aktovek, někde ale výrobci s pásky šetřili, jinde odrazky "neodrážely“ tak, jak by měly. Jinak řečeno byly sice na místě, ale k bezpečnosti dítěte by nepřispěly.
Co myslíte, kterého školáka zahlédne řidič dříve? Toho, kterému se na zádech prohání stádo divokých zvířat v tmavé džungli, nebo toho, jehož tašku "zdobí“ neonově oranžová kapsa či pásky signální zeleně?
Odpověď je jasná. Jenže signální barvy nejsou v módě. Děti je prý odmítají. A pro výrobce aktovek neplatí žádná povinnost nechat své výrobky před uvedením na trh prověřit, jako je tomu například u cyklistických nebo lyžařských přileb. "Dnes se výrobci v podstatě nemusí držet ničeho,“ říká Miroslava Dostálová.
Požadavky pro bezpečnost v silničním provozu, které vypracoval před lety právě Institut pro testování a certifikaci ve Zlíně společně s Besipem, jsou tedy jen dobrovolné. Říkají kromě jiného, že alespoň 20 procent plochy by mělo být v materiálech signálně pestrých barev.
Dnešním taškám rozhodně nelze vyčítat, že by nebyly dost pestré, ale růžová či červená barva ještě automaticky neznamená, že bude školák vidět. Takzvané fluorescenční barvy jsou jiné. Zjednodušeně by se dalo říci, že na denním světle světélkují.
Jsou to přesně ty barvy, které známe z kancelářských zvýrazňovačů nebo reflexních vest policistů či řidičů. Právě tyto barvy by taškám (a tedy i školákům) zajistily, že je žádný řidič nepřehlédne.
Konstrukce lepší než bezpečnost
Test přinesl rodičům i dobrou zprávu. Konstrukčně jsou tašky mnohem lepší, než byly v minulosti. Záda dětem nepokřiví. Vyztužená a anatomicky tvarovaná zádová část, nastavitelné a dostatečně široké nosné řemeny s měkkým polstrováním, žádné ostré hrany... Většina tašek tyto požadavky splnila.
"Konstrukčně jsou většinou dobře řešené. Jen jedna aktovka neměla vyztužená záda,“ říká Miroslava Dostálová. "A to je pochopitelně špatně. Může to svádět dítě k tomu, aby se hrbilo. Naopak správné tvarování může dítě i nutit, aby chodilo zpříma.“
Tričko tašky neobarví
Zatěžkávací zkouškou, která simulovala 20 tisíc zvdihů, tedy zhruba dva roky denního používání aktovek, prošly všechny kromě jedné – u textilního batohu Army se zlomily dva plastové díly. Znamená to, že by dvouletou záruční dobu nevydržel
Dobře obstály tašky ve zkoušce stálobarevnosti – za sucha i za mokra. Nikdo se tedy nemusí bát, že by tašky sytých barev ušpinily bílé tričko. Ani když za deště namoknou.