Optimisté mlží, pesimisté rovnou mluví o mezinárodní ostudě. Oba tábory mají na mysli stejnou věc: strategickou rychlostní silnici R11 z Jaroměře vedoucí okolo Dvora Králové a Trutnova až k polské hranici. Možná i tohoto úseku se dotknou škrty ministra dopravy Víta Bárty, a tedy peníze chybějící na výstavbu.
Zatímco polská strana prý bude se silnicí hotova v roce 2013, v Královci jako když utne. To vše může způsobit přinejmenším velkou ostudu a nekonečné kolony aut.
Silnice R11 není jediná v kraji, o které se mluví v souvislosti se zmrazením. Totéž se týká také komunikace R35 z Hradce do Liberce.
"V tuto chvíli zatím nechceme konkretizovat, kterých staveb se to týká. Jejich seznam se neustále vyvíjí," řekl ve středu tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, podle kterého má ministr Bárta v plánu setkat se s hejtmany a vše probrat také s dopravními experty.
"Teprve příští pátek oznámíme finální verzi toho, co se stavět bude a co ne," pokračoval Hanzelka.
Do staveb zřejmě vstoupí soukromí investoři
Česku hrozí mezinárodní ostuda, nestihne-li včas dostavět dopravní tepnu k polské hranici. Poláci mají svůj úsek dokončit už za dva roky. Ještě nedávno to přitom vypadalo, že z Jaroměře k hranici by měla dálnice D11 pokračovat jako rychlostní silnice R11 a vše by se mělo bez větších komplikací stihnout.
Problémy se v tu dobu daly čekat hlavně s ekology, ty však nyní zastoupilo rozhodnutí ministra dopravy. "R11 je naprosto klíčová pro rozvoj našeho kraje. Zjednoduší lidem cestu do zaměstnání, přivede do kraje investory a podpoří cestovní ruch. Bude mnohem snazší cesta do Krkonoš," uvedl mluvčí královéhradeckého hejtmanství Imrich Dioszegi.
V případě vyškrtnutí z plánů by to podle něj byla pro kraj velká rána. "Podle našich informací se na polské straně vehementně staví a jsou opravdu již dost daleko s výstavbou silnice na Královec, kde by se měla jejich dálnice s R11 spojit. Pokud by nebyla naše silnice na polských hranicích ve stejný okamžik, byla by to minimálně mezinárodní ostuda," pronesl Dioszegi.
Hejtman však má v rukávu záložní plán. "Nechali jsme vypracovat podklady pro výstavbu v rámci PPP projektů, tedy že by se na stavbě podíleli soukromí investoři," uvedl mluvčí, "připravili jsme rovněž návrh řešení novely liniového zákona. Ten by umožnil snadnější výkup pozemků pro stavbu klíčových dopravních staveb."