Sky Team má pomoci ČSA letět výš

P r a h a - Největší česká letecká společnost České aerolinie má po začlenění do mezinárodní aliance Sky Team velké plány. Letos chce zvýšit počet přepravených lidí až o sedmnáct procent proti loňským téměř 2,5 milinonům. Od zapojení do aliance, se kterým zároveň přišel nový letový řád, přistávají letouny ČSA v dalších pěti nových destinací. Jednou z prvních novinek bylo zavedení linky do jihofrancouzského Lyonu, dále budou České aerolinie pravidelně létat do britského Birminghamu, litevského Vilniusu, řecké Soluně a slovinské Lublaně.

Český letoun zahájí provoz
letiště v řecké Spatě

Stroj Českých aerolinií bude prvním letadlem, které vzlétne z plochy nově vybudovaného letiště Spata necelých třicet kilometrů od řeckých Atén. Stane se tak ráno 29. března, den po oficiálním otevření areálu, který ponese jméno řeckého premiéra z počátku dvacátého století Elefteria Venizela.
Dosavadní letiště v Hellenikonu bude využito pro soutěže letních olympijských her, které se budou konat v Řecku v srpnu 2004.

Stavba letiště Spata byla poslední dobou příčinnou mnoha sporů. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA kritizovalo řeckou vládu za chybějící přístupové komunikace, problémy se zásobováním a hrozící dlouhé čekání letadel. IATA chtěla půroční odklad zahájení provozu na letišti, jehož základní kámen byl položen 5. září 1996.
Nespokojení byli také řečtí hoteliéři a cestovní kanceláře.
Vláda přesto nakonec 12. března udělila licenci na provoz letiště, které má dvě vzletové a přistávací dráhy, jeho stání pojmou téměř devadesát letadel a ročně může odbavit minimálně 16 milionů lidí v až šesti stech letů denně.

S letním letovým řádem se aerolinie zároveň plně začlenily do globální letecké aliance Sky Team, kterou nyní tvoří spolu se zakládajícími členy Air France, Delta Air Lines, Korean Air a Aero Mexico.

ČSA od dubna začnou nově létat na newyorské letiště JFK a v rámci společně značených letů s firmou Delta i do dalších čtrnácti amerických měst.

S Air France bude společnost provozovat lety do sedmi měst včetně Lyonu, kam bude z Prahy dvakrát denně (o víkendu jednou denně) létat malé tryskové letadlo francouzského dopravce.

ČSA dohánění Evropu v efektivitě
České aerolinie loni zvýšily využití sedačkové kapacity letadel o 4,6 procentního bodu na 70,4 procenta. Evropský průměr byl okolo 73 procent.

"Se stejným počtem letadel se nám podařilo téměř o pět procent zvýšit jejich využití," uvedl k tomu prezident aerolinek Miloslav Kůla.

"To je pro společnost velmi důležité, protože velká část nákladů zůstává stejná, ať na palubě sedí pět nebo sto lidí," dodal. Konečné finanční výsledky zatím společnost neoznámila. Podle předběžných čísel loni podnik vykázal rekordní zisk 560 milionů proti 37 milionům v roce předchozím.

"Loňský výsledek je o to cennější, že nám nepřál vývoj cen paliva a nepříznivě silný dolar vůči koruně," řekl k tomu Kůla.

Co přinese členství ve Sky Teamu klientům ČSA:
- rozšíření nabídky služeb
- spojení do 472 destinací ve 112 zemích světa
- 7 091 letů denně
- jednotné odbavení u všech pěti členů aliance
- možnost načítání bodů za lety se členy aliance

Co mají udělat ČSA pro Sky Team:
- investovat do přizpůsobení rezervačních systémů
- nakoupit menší letadla s kapacitou do sedmdesáti lidí

Modernizace letadlového parku dokončena
České aerolinie loni definitivně dokončily modernizaci svého letadlového parku poté, co vyřadily poslední stroje ruské výroby TU-154 a nahradily je Boeingy 737. Cestující Českých aerolinií tak létají s nejmladšími letadly v Evropě.

Další dva nové letouny Boeing 737 měly aerolinie převzít v únoru, ale první letadlo získají až tento týden a další začátkem dubna. Podle Krále byl důvodem zdržení posun při přejímkách a nedostatky v dokumentaci. Svoji vzdušnou flotilu dvaceti sedmi letadel budou aerolinky dále rozšiřovat podle potřeby a situace na trhu.

Kritici: Spolupráce s Air France může být zklamáním
Ze strany kritiků včlenění aerolinií do Sky Teamu se ozývají hlasy, zda ČSA nemůže potkat další zklámání ze spolupráce s Air France.

Tato společnost totiž byla na počátku devadesátých let podílníkem ČSA a toto spojení skončilo téměř krachem. Stát tehdy musel finančně zasahovat naše národní aerolinky zachraňovat.

„Ta Air France, která vstoupí do ČSA je zcela jinou společností, než v roce 1992. Tehdy se o obchodní spolupráci nedalo ani mluvit, došlo rovnou k majetkovému propojení. To byla ta největší chyba," říká prezident Českých aerolinií Miroslav Kůla.

 

 

 

Pohled na nové mezinárodní letiště Spata u Atén, které bude slavnostně otevřeno 28. března. O den později z něj jako první letoun odstartuje stroj ČSA.

,