SkyEurope - ilustrační foto

SkyEurope - ilustrační foto | foto: Boeing

SkyEurope jsou stále bez investora, jednají prý se třemi zájemci

  • 34
Nízkonákladové aerolinie SkyEurope zůstávají stále bez jasného investora, který by do firmy přinesl nejméně osmnáct milionů eur nutných na její další chod. Vyplývá to z dnešní valné hromady, na které se osm let po založení firmy sešli akcionáři, aby rozhodli, co bude s firmou dál.

"Jednáme teď se dvěma až třemi nadějnými investory. Věříme, že jméno investora oznámíme během pár dnů," řekl šéf SkyEurope Nick Manoudakis na dnešní valné hromadě. S výběrem investora aerolinkám pomáhá společnost Reynolds.

Pokud však SkyEurope investora nenajdou, je takřka jistý jejich konec. "Chceme ho najít co nejdříve," dodal Manoudakis. Podle něj jsou zájemci hlavně ze strany finančních investorů. Tvrdí, že se více vyplatí koupit i takto ztrátovou aerolinku než založit nové aerolinie. "Kupují si dobrou značku, rozjet aerolinie není jen tak," dodal.

Manoudakis odmítl říct, kolik má teď firma hotovost a na jak dlouho jí vydrží.

Manoudakis současně připustil, že současná situace aerolinek je znát i na prodejích letenek. "Nemáme na reklamu, nepřicházíme s žádnými pozitivními zprávami, lidé nemají takovou důvěru v nákup, prodeje proto strádají," připustil Manoudakis.

Akcionáři dnes schválili razantní redukci kapitálu: ze třinácti akcií jim zbudou jen dvě. To nelibě nesou hlavně rakouští minoritní akcionáři převážně důchodového věku.

Manoudakis zůstává optimistou

Druhý největší dopravce v Česku nikdy nebyl v zisku a nakumulované ztráty ho dohnaly na konci června do soudem vyhlášené bankrotové ochrany. Dnešní valná hromada ve Vídni má proto vyřešit, jak odmazat vzniklou ztrátu. Vedení firmy navrhlo ztráty uhradit snížením základního jmění.

Akcionáři si dávají schůzku po více než roce. Původní valnou hromadu v listopadu nakonec firma zrušila.

"Nebyl to dobrý rok. Pro SkyEurope i celý obor. Bylo to zklamání, " řekl na úvod valné hromady, která před chvílí začala ve Vídni, šéf SkyEurope Nick Manoudakis. Přesto zůstává pozitivní a věří v obrat. Dodal, že to ukazují čísla.

Manoudakis opakuje, co říkal jeho předchůdce Jason Bitter. Za ztrátu může podle něj kombinace mnoha faktorů: od cen ropy v loňském roce až po krizi a pokles zájmů zákazníků i velké investice do rozjezdu základny ve Vídni. "Byla to ale dobrá investice," brání projekt šéf aerolinek.

Za úspěch považuje, že firmě stouply dodatečné příjmy o 110 procent, například za prodej občerstvení nebo přepravu zavazadel. Současně klesly i administrativní náklady.

"Tuhle firmu milujeme k smrti. Potřebujeme trošku štěstí, pomoci a investora," shrnul Manoudakis.

Snížení kapitálu nebude pro akcionáře šokem

Akcionáři dnes odhlasovali snížení základního jmění ze 42,8 milionu eur na 6,6 milionu eur, tedy téměř o 85 %. Za šest a půl akcie dostane každý akcionář jednu. "Je to nutný krok k tomu, abychom našli investora," řekl Manoudakis.

SkyEurope o něm mluví už rok, ale žádný se dosud neobjevil. Podle zdrojů z aerolinek je ale dohoda už prakticky podepsaná. Nový investor si údajně podmínil i odchod šéfa Jasona Bittera. Ten už rezignoval na post ředitele, včera opustil i představenstvo. Míří do arabské pobočky Air Arabia. - více čtěte Exšéf SkyEurope povede aerolinky v Maroku

Pro akcionáře nebude snížení kapitálu velkou změnou. Tržní hodnota firmy totiž prudce klesla. Z šesti eur, za něž se prodávaly akcie na začátku, spadly až na zhruba dvacet centů. Šokem pro ně nebudou ani zprávy o hospodářském výsledku – ztráta 61,6 milionu eur za loňský rok.

Teprve s novým vlastníkem, který bude garantovat peníze na chod firmy, by mohly aerolinky získat znovu licenci na létání bez omezení. Tu jim slovenský letecký úřad na konci roku vzal, aerolinky mohou létat jen do konce října. I proto neprodávají na pozdější termíny letenky. - více čtěte SkyEurope mají povolení létat jen do října

Konec SkyEurope může zdražit některé lety

Navíc poté, co vešly problémy SkyEurope ve známost u široké veřejnosti, zájem o letenky není už tak velký. Na pozici jedničky mezi nízkonákladovými hráči v Praze rychle útočí maďarský Wizz Air. SkyEurope mají i nadále problémy s flotilou: jedno letadlo stále zadržuje pařížské letiště Orly.

O možném konci aerolinek, které naučily masově hlavně Čechy a Slováky levně létat po Evropě, se spekuluje déle než rok. Důvodem jsou především hospodářské výsledky. Firma ale přežila, létala i po náhlém zabavení většiny nových boeingů leasingovou společností letos v lednu, které zcela narušilo původní plány. Záchraně nakonec pomohl i pád cen ropy a největší akcionář, americký fond York. Ten firmě opakovaně půjčil peníze.

Případný konec SkyEurope může mít vliv na ceny letenek z Prahy. To se ukázalo už v případě linek do Amsterdamu a Paříže. Zejména firemní cestující začali se SkyEurope omezovat nákupy, čehož využily ČSA a výrazně omezily dostupnost některých levnějších tarifů. Pokračování SkyEurope by mělo udržet konkurenční boj na Ruzyni, a tedy i příznivé ceny letenek. - více čtěte ČSA omezují levné letenky tam, kde bojují se SkyEurope