Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


SkyEurope nezaplatily a končí ve Vídni, díky zaměstnancům zatím nekrachují

Víme první   14:30aktualizováno  20:37
Zaměstnanci SkyEurope zatím drží nad vodou svého zaměstnavatele. Souhlasili se zdržením červencových mezd. Pokud by to odmítli a dožadovali se jejich včasné výplaty, soudem stanovený správce by provoz aerolinek ukončil.

Boeing společnosti SkyEurope

Už je ale jasné, že firma skončí s lety do Vídně, kde měla jednu ze tří základen.

Firma dnes zaměstnancům e-mailem oznámila, že nedostanou včas červencovou výplatu a poprosila je o souhlas s dalším zdržením. Podle informací MF DNES lidé na návrh přistoupili. Firma to oficiálně nekomentuje. Dohodu ale potvrzuje i letový řád: po páté hodině například odletělo letadlo z Prahy do Paříže.

může se hodit

Někteří prodejci letenek už zřídili kvůli problémů SkyEurope zvláštní informační linku.

Pelikan.cz spustil linku pro český, slovenský a maďarský trh na čísle
+421 2 321 66112.

"Na této lince budou agenti pomáhat vyhledávat náhradní spojení pro cestující, kteří se ocitli v nepříjemné situaci," uvedl Lukáš Švaro z Pelicantravel.com.

"Není prakticky co ztratit. Pokud s tím nebudeme souhlasit, peníze taky nedostaneme, takto je alespoň vyšší šance," řekl jeden ze zaměstnanců. Piloti si navíc i létáním zdarma mohou zvýšit celkový počet nalétaných hodin, který zvyšuje jejich kvalifikaci.

Mluvčí firmy Tomáš Kika odmítl dopis poslaný mailem komentovat, nechtěl ani potvrdit, zda je pravdivý nebo ne. "Je to interní věc a ty zásadně nekomentujeme," prohlásil. Správce firmy Jozef Griščík není k zastižení.

Dopis a jeho verzi, kterou zaměstnanci aerolinek dostali, však MF DNES potvrdili dva zaměstnanci SkyEurope z Bratislavy a Prahy. Redakce ho má k dispozici.

Manažerka lidských zdrojů Beatrix Kiss v pátek v hromadném e-mailu požádala o souhlas, aby zaměstnanci kývli na to, že v úterý dostanou peníze jen za týden ze své červencové mzdy a zbytek do patnácti dnů.

"Pokud k tomu nedá většina lidí souhlas, správce bude přinucen ukončit provoz," napsala v mailu zaměstnancům. Ti měli čas se rozhodnout do 17. hodiny.

"Ztratili jsme schopnost garantovat cokoliv, dokud k nám nevstoupí investor," napsala Kiss. "Pokud budete návrh akceptovat, můžeme jistě získat další čas a možnost přežít. Tohle je naše poslední šance," dodala Kiss.

Dvě ultimáta v jediný den

Problémy s výplatami měly SkyEurope už dřív, spousta zaměstnanců kvůli tomu z firmy odešla v první polovině roku. Některým pilotům dluží firma i přes půl milionu korun.

SkyEurope navíc skončí s lety z Vídně a přijdou tak o jednu ze svých tří základen. Po Evropě tak budou létat už jen z Prahy a z Bratislavy. Vídeňské letiště před chvíli potvrdilo, že firma nesplnila dohodu a do tří hodin nezaplatila své dluhy. "Skončíme s poskytováním služeb pro SkyEurope o půlnoci," uvedlo vídeňské letiště v prohlášení.

Ve svém letovém řádu už letiště zrušilo všechny zítřejší lety. Poslední spoj z Vídně tak odstartuje ve 22:55 do Larnacy.

Na webu firmy je stále akční nabídka na letenky a je možné si koupit i zítřejší odlety. Podle zdrojů ze společnosti je jednou z variant nahrazení provozu z Vídně přesun linek do nedaleké Bratislavy.

Mluvčí SkyEurope Tomáš Kika ČTK řekl, že aerolinky připravují náhradní řešení, spočívající v přepravě cestujících z Vídně do Bratislavy autobusy. "Jde o dočasné řešení," řekl Kika. Nedokázal však říci, odkdy začnou pasažéry na bratislavské letiště M. R. Štefánika vozit a kolika cestujících se to dotkne.

I bratislavské letiště má ale vůči SkyEurope pohledávky. "Od vyhlášení ochrany před věřiteli platí SkyEurope na denní bázi a nemáme pohledávky. Z doby před vstupem do ochrany před věřiteli pohledávky máme," potvrdila mluvčí bratislavského letiště Dana Madunická. Oficiální žádost SkyEurope ještě nemají. "Letiště má ale dostatečnou kapacitu pro tyto lety," dodala.

Dluhy jsou i v Paříži

Kolik aerolinky ve Vídni dluží, není jasné. Rakouský deník Der Standard tvrdí, že ještě před soudní ochranou šlo o čtyři miliony euro. Další peníze dluží například na pařížském letišti Orly, kde už téměř dva měsíce zadržují jejich letadlo.

SkyEurope zatím přežívají takřka rok výrazné problémy a dlouho všichni mluví o krachu. Musely přečkat například zabavení většiny letadel leasingovou společností nebo vstup do bankrotové ochrany před věřiteli.

Firma nemá dostatek peněz a zůstaly po ní velké dluhy. Aerolinky, které získaly ocenění SkyTrax za nejlepší nízkonákladovou společnost ve střední Evropě, stále nemají investora, kterého hledají už rok. Naděje svitla firmě před dvěma týdny, kdy se jí podařilo získat pětimilionovou půjčku i příslib investora.

Z problémů aerolinek se snaží vytěžit maximum konkurence, které láká vystrašené klienty do svých letadel.

Lidem, kteří si koupili letenku u problémových aerolinek a bojí se s nimi letět, nabízejí své služby České aerolinie. Po předložení původní rezervace a zaplacení 50 eur mohou cestující využít nejbližšího spoje ČSA do příslušné destinace. Nabídka se od dnešního dne vztahuje na letenky zakoupené až do 13. srpna 2009 a platné do 31. prosince 2009.


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Na plánované stavbě rychlostní silnice z Prahy do Varů vázne výkup pozemků.
Stát na vybraných silnicích přimaluje třetí pruh, má zrychlit dopravu

Na jedenácti vytížených úsecích silnic 1. třídy by se měla výrazně zrychlit doprava, aniž tam rovnou vznikne dálnice. Stát se rozhodl zvýšit kapacitu silnic...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.