Modrá letadla SkyEurope, která přispěla k podstatnému pádu cen letenek z Prahy do Evropy, létají prázdnější než v minulosti. Prodělek firmy je oproti finančnímu roku 2007 více než dvojapůlnásobný. SkyEurope své hospodaření uzavírají za celý rok vždy k poslednímu září.
O dalším osudu firmy by mělo být jasněji ještě do konce roku, kdy uplyne splatnost již několikrát prodlužované půjčky od hlavního vlastníka.
Horší výsledky za poslední měsíce hlásí většina aerolinek, v případě SkyEurope se ale výsledky dál posunuly k hranici zániku. Firmě například prudce ubyly zásoby hotovosti: na účtech firmy byl k poslednímu září jen zhruba milion eur.
Šéf aerolinek Jason Bitter to již dříve pro MF DNES vysvětloval například potížemi s firmou, která zprostředkovává platby za letenky kreditními kartami. Potíž už SkyEurope vyřešily: peníze za letenky teď jdou přes italského partnera MyAir, s kterým začaly aerolinky spolupracovat.
Podle zprávy pro akcionáře a investory mohou za špatné výsledky hlavně vysoké ceny ropy v první polovině letošního roku a postupné oslabování poptávky. Firma se sice chlubí snížením personálních nákladů a lepším využitím letadel, čistá ztráta ale stoupla na 59,4 milionu eur, což je více než dvojnásobný propad oproti předchozímu roku. I kdyby byla ropa levnější, SkyEurope by nebyly v zisku: dopad vyšších cen ropy firma vyčíslila na 26 milionů eur.
Ubylo cestujících
SkyEurope se navíc už nedaří tolik plnit svá letadla: i když počet cestujících stoupl ještě o 13,6 %, letadla byla o více než osm procentních bodů méně vytížená. SkyEurope se ale podařilo více než zdvojnásobit dodatečné příjmy od cestujících, jako jsou například poplatky za zavazadla.
Vedení firmy zůstává ve zprávě pro akcionáře stále optimistické. "Vývoj rezervací na zimu 2009 ukazuje silné zlepšení oproti předchozímu roku," tvrdí ve své zprávě. Na letošní zimu omezily SkyEurope svoji kapacitu o téměř pětinu: jedno letadlo už SkyEurope vrátily leasingové firmě, druhé půjde pryč v lednu.
Další osud firmy je nejasný. Firma zrušila listopadovou valnou hromadu, která měla ukázat, co s ní bude dál a zda skončí aerolinky plně v rukou York Capital, který je největším akcionářem a současně zdrojem financování. SkyEurope půjčil dalších deset milionů eur a splatnost půjčky několikrát prodloužil. Naposledy až do 22. prosince.
Hospodaření firmy se promítlo i do kurzu akcií na vídeňské burze. Jeden kus stojí už jen 21 centů.
VÝSLEDKY SKYEUROPE | |||
2008* | 2007* | Změna | |
Příjmy | 260,9 | 236,2 | 10,5 % |
Čistá ztráta | -59,412 | -24,070 | 146,8 % |
Zásoby hotovosti | 1,341 | 11,579 | - 88,4 % |
Počty cestujících | 3 761 403 | 3 312 443 | 13,6% |
Obsazenost letadel | 73,6 % | 81,6 % | - 7 % |
Příjmy na sedačku | 51,0 | 58,2 | - 12,3 % |
Náklad na sedačku | 62,0 | 63,4 | - 2, 2 % |
Počet zaměstnanců | 697 | 927 |
- 24.8 % |
*V milionech eur |