Nový šéf SkyEurope Jason Bitter ve středu jednal o možné podpoře nových linek s vedením Letiště Praha. Bitter neupřesnil, jakou podporu by si od pražského letiště představoval. "Může to být třeba zrychlené odbavení, uvidíme," řekl.
A o formě podpory nechce mluvit ani vedení letiště. "Jednáme o tom, přilákalo by to nový typ cestujících," řekla pouze mluvčí Eva Krejčí.
Podle Bittera je mezi Českem a Slovenskem tolik cestujících, že by nebyl problém naplnit dvakrát denně letadlo se 149 místy. "Cena bude podobná vlaku, ale trošku vyšší," říká Bitter. SkyEurope kdysi už krátce mezi Prahou a Košicemi létala. Nové trasy chce spustit od října.
Vlaky ani autobusy se nebojí
Dosud z Prahy do Bratislavy a Košic létají České aerolinie, nejlevnější zpáteční letenka s poplatky stojí 4249 Kč (resp. 4749 Kč). Vlak a autobus vyjdou podstatně levněji, například jedna cesta pendolinem trvá do Bratislavy necelé čtyři hodiny a stojí 496 korun.
"Letecké konkurence se nebojíme, například na trasách z Vídně či Bratislavy se nám podařilo získat lidi, kteří dosud létali. V úvahu se musí vzít také čas na odbavení nebo cesta na letiště," říká marketingový ředitel Českých drah Aleš Ondrůj.
Obavy nemá ani šéf Student Agency Radim Jančura, který na Slovensko vozí lidi autobusem. "Je dost lidí, kteří hledí na každou stokorunu. Linky na Slovensko jsou mimořádně vytížené," říká.
Praha bude důležitá
Jason Bitter vystřídal na začátku června v čele SkyEurope spoluzakladatele firmy Christiana Mandla. Dopravce se chce dostat letos poprvé od vzniku do zisku. "Jedeme podle plánu a poslední čtvrtletí už ziskové bude," tvrdí.
"Kostru už máme, teď na ni potřebujeme dát maso," mluví o svých plánech. Po letech růstu se chce zaměřit na to, aby jejich letadla létala nejen plná, ale také vydělávala.¨
"Změní se toho hodně a Praha bude v našich plánech hrát velkou roli," říká Bitter. Praha, kde má dosud SkyEurope dvě letadla, se má stát jednou z největších základen firmy.
Z Čech do Evropy
"Od zimního letového řádu tu budeme mít čtyři stroje, úplně nové boeingy. Je tu hodně velký potenciál růstu," dodal Bitter. Rok po zahájení provozu v Praze jsou podle něj některé linky už ziskové.
Firma už začala s náborem pilotů a palubních posádek. Zimní letový řád platný od konce října projde velkými změnami. Zmenší se počet měst, kam se létá, ale podstatně se rozšíří frekvence letů.
"Zaměříme se hlavně na velká města, z Prahy určitě posílíme spojení do Paříže, Amsterdamu, Bruselu, Římu či Milána," vypočítává. Tím firma může úspěšně přilákat zejména firemní cestující, kteří často požadují let ráno tam a ještě večer zpět.
Bitter také přemýšlí o linkách z Ostravy a razantním průniku na britský trh, žádné rozhodnutí zatím nepadlo. Aerolinky usilovně hledají cestu, jak začít létat do Ruska. Proniknout tam není snadné: konkurenci brzdí mezivládní dohody.