Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Český zázrak Skypicker nezadržitelně roste. Prodal letenky za 2,2 miliardy

  5:12aktualizováno  5:12
Brněnská firma Skypicker se propracovala mezi největší tuzemské vyhledávače letenek. Loni navýšila prodeje patnáctinásobně na 2,2 miliardy korun. Roste ale dál a s aktuálními 400 miliony korun na měsíčních tržbách už je pravděpodobně českou jedničkou.
Letadlo německé společnosti Air Berlin. Ilustrační foto

Letadlo německé společnosti Air Berlin. Ilustrační foto | foto: AP

Čím dál víc amerických, skandinávských nebo východoasijských turistů si objednává letenky přes firmu Skypicker, která sídlí v několika brněnských vilách.

Pokud totiž leží jejich vysněná destinace trochu z ruky a aerolinky navíc nijak zvlášť nedbají na to, aby lety navazovaly, pravděpodobně se dostanou právě na webové stránky Skypickeru. A protože takových cestujících není na světě málo, utratili podle údajů firmy loni za letenky na Skypickeru přes 2,2 miliardy korun.

Tím se web zařadil mezi StudentAgency a Letušku.cz, které loni utržily 3,15, respektive 2,02 miliardy. Od nich se však Skypicker odlišuje tím, jak rychle roste. Zatímco firma Radima Jančury si pochvalovala, že ji k loňskému rekordu přivedl sedmiprocentní růst, Skypicker navýšil tržby o 1 500 procent.

TIP: Získejte za nákup přes Kiwi.com část peněz zpět.

Jednoduše navštívíte Kiwi.com (dříve SkyPicker.com) přes stránky VratnéPeníze.cz a ne napřímo a objednáte jako obvykle. Zpětně vám bude vyplacena odměna v podobě tzv. „vratných peněz“. Odkaz pro levnější nákupy ZDE.

To je samozřejmě i tím, že vycházel z mnohem menší základny. I nadále však tržby Skypickeru rostou o desítky procent každý měsíc. „Nyní máme měsíční obrat už okolo 400 milionů korun,“ uvádí šéf a spoluzakladatel firmy Oliver Dlouhý údaj, který už mezi českou konkurencí staví Skypicker do pozice jedničky.

Algoritmus na složité kombinace letů

Zároveň je však nutno říci, že ačkoli zmíněné firmy provozují stejný sport, tedy vyhledávání a přeprodej letenek, pohybují se na jiných hřištích. Letuška a StudentAgency fungují hlavně pro české a slovenské klienty. Skypickeru přitom čeští zákazníci „udělají“ jen asi procento tržeb.

Nezaměřuje se primárně geograficky, ale jde po složitějších kombinacích letů, jejichž provozovatelé, často nízkonákladové aerolinie, mezi sebou nespolupracují.

Skypicker využívá vlastní algoritmus, díky kterému nachází výhodnější kombinace složitějších tras. Tyto odkazy se potom zobrazují na předních pozicích i těm cestovatelům, kteří o brněnské firmě třeba nikdy neslyšeli a obvykle používají některý z globálních metasearchů typu Kayak.com - tedy jakési vyhledávače vyhledávačů. Ty tak Skypickeru dohazují zákazníky.

Rozdíl při srovnání s českou konkurencí vynikne i v další ze statistik: v ceně průměrné letenky. Zatímco ta se u StudentAgency i Letušky pohybuje přes 10 tisíc korun, Skypicker přeprodává jednu letenku průměrně za 1 300 korun. Toto číslo srážejí různé kratší přelety, které v Asii často vyjdou jenom na pár dolarů.

Hledají nové zaměstnance

Téměř analogicky s tím, jak firmě roste obrat, se zvyšuje i počet lidí, kteří pro ni pracují. Zatímco do loňského roku vstupovali ve třiceti, aktuálně jich mají kolem 520. „Tak velké vily už v Brně nejsou, a tak se musíme stěhovat do opravdových kanceláří,“ komentuje Dlouhý napůl vážně současné stěhování do komplexu u bohunického kampusu.

Oliver Dlouhý

Oliver Dlouhý

Kvůli snaze o soudržnost firmy sešlo na poslední chvíli z ohlášeného otevření pobočky v Praze. Naopak Dlouhý neslevil z ambice nabrat další zaměstnance, do konce letoška by jich chtěl mít přes tisíc (více jsme psali zde).

Nedostatek vývojářů a také obtíže s nabíráním lidí s požadovanými vzácnými jazykovými dovednostmi do zákaznické péče podle Dlouhého brzdí další rozvoj firmy. To se jaksi nechtěně projevuje i na ziskovosti firmy - utržené peníze totiž často nemá kam investovat.

Loni Skypicker vydělal 40 milionů korun, což je věc, která se rychle rostoucím startupům obvykle nestává. Podobně rychlý růst obvykle ženou peníze investorů.

Mezi investory je internetový miliardář i Martin Roman

Těch má již z minula Skypicker několik a nechybí mezi nimi známá jména. Druhý největší podíl ve firmě drží po Dlouhém spoluzakladatel Computer Pressu Jiří Hlavenka. Desetinu firmy vlastní zakladatel Centrum.cz Ondřej Tomek a více než pětinový podíl připadá na Toužimsky Airlines, což je firma spravující peníze někdejšího šéfa ČEZ Martina Romana.

Že by se v tomto ohledu v nadcházejících měsících měly dít nějaké změny, Dlouhý nepředpokládá. Vzhledem k tomu, že by získané peníze neměl za co utrácet, investici nepotřebuje. A zbavovat se podílů v rychle rostoucí firmě je zase proti logice venture kapitálového investování.

I když loňský růst se už v relativním vyjádření pravděpodobně opakovat nemůže, ani pro letošek nemají v Brně nízké cíle. Tržby by měly být dvojnásobné proti těm aktuálním.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.