Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SkyToll: stát zaplatí za mýto víc, než tvrdí. Nesmysl, oponuje ministerstvo

  17:50aktualizováno  17:50
Společnost SkyToll, která neúspěšně usilovala o provoz českého mýtného systému po roce 2017 tvrdí, že stát za mýto zaplatí nakonec sdružení vedené firmou Kapsch mnohem víc, než oficiálně zveřejnil po podpisu tříletého dodatku. Ministerstvo ale interpretaci SkyTollu odmítá.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

SkyToll nepolevuje ve svém boji proti uzavřenému dodatku bez soutěže, který zatím antimonopolní úřad „ocenil“ milionovou pokutou za porušení zákona o veřejných zakázkách (více čtěte zde).

Podle šéfa SkyTollu Mateje Okáliho je součástí dodatků i bonus za plnění účinnosti výběru mýta na 95 %. Ten je i součástí původní smlouvy, jeho výše zůstává stejná. Kapschi zaručuje zhruba 250 milionů korun ročně navíc.

„Šest roků Kapsch tento ukazatel plní, není důvod, aby byl ve smlouvě tento bonus dál,“ tvrdí Okáli. Podle něj za tři roky tak stát vyplatí k původně slibované částce další tři čtvrtě miliardy.

SkyToll, který smlouvu napadá u antimonopolního úřadu, upozorňuje i na to, že dodatek dává opět velkou šanci Kapschi v pokračování výběru mýta i po skončení této smlouvy. Stát po zavedení Evropské elektronické mýtné služby (EETS), která je součástí dodatků, nebude po uplynutí tří let vlastnit tuto technologii, a bude tak dál závislý na Kapschi.

PŘEHLED: Kde udělalo ministerstvo dopravy chybu v mýtném

„Ačkoli ministerstvo dopravy deklaruje, že se podpisem dodatků konečně zbavilo závislosti na konsorciu Kapsch a učinilo tak důležitý krok k vypsání otevřeného technologicky neutrálního výběrového řízení, ve skutečnosti dodatky jeho závislost nejen stvrzují, ale dokonce posilují,“ konstatoval Okáli.

SkyToll odkazuje na článek 16.5 v dodatku (plný text k dispozici je zde), ve kterém se uvádí, že dodavatel nemusí pro předání EETS poskytovat žádnou součinnost. Jenže jiné části smlouvy mluví o tom, že součinnost Kapsch poskytnout musí.

I proto ministerstvo dopravy interpretaci Kapsche odmítá. „Dodatky ke smlouvě s Kapschem otevřely poprvé cestu k otevřené soutěži na provozovatele mýta, což potvrzuje ve svém rozhodnutí i ÚOHS,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj jsou tvrzení SkyTollu zavádějící a nepravdivé. „Po zavedení EETS bude stát mít všechny potřebné zdrojové kódy k systému, který vlastní,“ dodal Neřold.

EETS má umožnit, aby mohli jezdit dopravci napříč Evropou různými mýtnými systémy s jednou krabičkou. SkyToll například tvrdí, že ve smlouvě se mluví pouze o mikrovlnné technologii. Ministerstvo to ale odmítá, standardem jsou hybridní jednotky, které umožňují provoz pod mýtnými branami i satelitním systémem.

SkyToll se netají obavami, že stávající smlouva nakonec povede k tomu, že za tři roky se bude situace opakovat a u mýta zůstane Kapsch. „I kdyby nakonec za tři roky v soutěži zvítězil někdo nový, podle znění uzavřených dodatků by měl současný staronový dodavatel poskytovat tomuto vítěznému subjektu součinnost po dobu osmi měsíců od předání systému. V praxi by to znamenalo, že dodatky smlouvu neprodlužují jen o tři roky, ale o tři roky a osm měsíců,“ tvrdí Okáli.

Stát od začátku tvrdí, že byl nucen smlouvu s Kapschem prodloužit kvůli tomu, aby nepřišel o zhruba deset miliard korun, které ročně na mýtu vybere.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.