Téměř dva dolary za libru a čtyři dolary za tři eura a k tomu slevy nebo jiné výhody takřka v každém obchodě přilákají letos před Vánoci do New Yorku prý až 7,3 milionu zahraničních návštěvníků, tedy o 2,5 milionu více než loni.
Značná část jich bude z Británie, a to navzdory povinnosti, že musejí při návratu zakoupené zboží nad 300 dolarů (asi 6200 korun) proclít a dodatečně zdanit, což ho může o 20 procent prodražit.
Po dvaceti letech se tak obrátila karta - v roce 1985, kdy libra spadla na 1,5 dolaru, jezdili Američané za nákupy do Londýna.
Zájem o nákupní výlety přes oceán potvrzují i letecké společnosti. Například Virgin Atlantic Airways v porovnání s loňskem hlásí až o 20 procent vyšší rezervace z Londýna do New Yorku.
Zahraniční zákazníky američtí obchodníci vítají, protože místní spotřebitelé zatím ještě s masivním předvánočním utrácením váhají a stále čekají na výraznější slevy, uvádějí agentury pro průzkum trhu.
Podle posledního listopadového týdne, který bývá jedním z indikátorů maloobchodních nálad v USA, je letošní růst nákupů s hodnotou 3,1 procenta proti loňsku nejhorším výsledkem za poslední čtyři roky.
Výhodný kurz posledních týdnů vede Evropany také k novému způsobu nákupů. Zboží si vyberou v některém z amerických internetových obchodních domů a zaplatí evropskou platební kartou, tedy výhodnými eury nebo librami.
Aby předešli placení cla a daní a aby využili výhodných nabídek určených zpravidla jen pro místní zákazníky, nechají si nákup poslat na adresu amerických příbuzných nebo známých. A při výletu za oceán si ho pak už jen v klidu vyzvednou.