Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Slabý zájem o ČSA: jen čtyři firmy, nikdo z Asie

  13:23aktualizováno  16:02
Ministerstvo financí zveřejnilo seznam přihlášených do tendru o ČSA. Zájemci jsou jen čtyři, není mezi nimi nikdo překvapivý, všichni čtyři již dříve potvrdili svůj zájem. Lhůta pro podání přihlášek vypršela v pravé poledne. Většina nechala přihlášení na poslední chvíli.

Předběžné nabídky na koupi ČSA musely být podány do dnešního poledne. Ilustrační foto | foto: ČSA

Zájem o 91,5 procenta akcií českého národního dopravce mají francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM, Aeroflot, přihlášený svojí českou dceřinou společností, Darofan, konsorcium Unimex Group a Travel Service a Odien Group.

„Je to zklamání. Moc optimisticky to nevypadá,“ říká Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.

Air France - KLM

Největší evropský letecký přepravce Air France-KLM vznikl v roce 2004 spojením francouzské společnosti Air France a jejího nizozemského konkurenta KLM.

V lednu schválila správní rada italské letecké společnosti Alitalia prodej 25 procent akcií firmy do rukou Air France-KLM.

Ministerstvo financí čtyři zájemce nepovažuje za neúspěch. "Není to neúspěch, jsou to čtyři velké silné společnosti," uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

"Množství uchazečů zřejmě odpovídá aktuální situaci potenciálních zájemců vzhledem k možnostem financování. Samozřejmě vyšší počet zájemců by potenciálně mohl indikovat zajímavější prostředí pro samotný tendr," uvedl analytik Atlantiku FT Milan Vaníček.

Mezi uchazeči není žádná asijská letecká společnost, kterou přitom i představitelé ministerstva i řada analytiků doporučovali jako ideálního vlastníka pro další rozvoj nejen aerolinek, ale i pražského letiště.

Odhadovaná cena aerolinií je 4,5 miliardy korun. Podle  Jana Procházky zatím není důvod tento odhad měnit. "Pokud by nabídky byly pod tři miliardy, nemělo by podle mě příliš smysl aerolinky prodávat," míní Procházka.

Aeroflot

Jako Aeroflot existují ruské aerolinie od roku 1932. Od svého založení v roce 1923 Sovětské civilní letectvo několikrát změnilo název.

Většinovým vlastníkem Aeroflotu je ruská státní agentura Rosimuščestvo. Stejně jako ČSA je členem aliance SkyTeam.

Výběrové řízení bude dvoukolové. První kolo je kvalifikační. Čtyři zájemci zatím nemají jistotu, že se privatizace účastní. Povolení provést si hloubkovou kontrolu získají až po prvním kvalifikačním kole, kde vláda bude zjišťovat i například bezpečnostní rizika.

ČSA mohou podle vládních kritérií koupit pouze bezúhonné firmy, které mají alespoň 51 procent kapitálu ze zemí Evropské unie. Představit by také měly své plány o tom, jak dlouho chtějí udržet ČSA na pozici národního přepravce či uchovat leteckou přepravu osob jako hlavní činnost aerolinií.

Odien Group

Investiční společnost Odien vznikla v únoru 2001. Odien investuje především do speciálních projektů zahrnujících reorganizace a restrukturalizace.
Od roku 2007 vlastní českou cestovní kancelář Čedok. Zakladatelem a řídícím partnerem je Američan Michael Saran.

Asi nejvíce zmiňovaným zájemcem byl ruský Aeroflot. Někteří odborníci poukazovali na to, že by ruské aerolinie mohly mít potíže s bezpečnostními kritérii výběru. "U všech zájemců o takový podnik dostáváme a dostaneme standardní informaci v režimu, který je k tomu příslušný," uvedl dnes premiér Mirek Topolánek.

Ve druhém kole už bude rozhodujícím faktorem pouze cena. Podle ní pak dostanou i manažeři ČSA privatizační bonus.

Nový majitel by měl být znám do konce září.

Unimex Group a Travel Service

V konsorciu ovládá 51 procent podílu společnost Unimex Group, ovládaná českým podnikatelem Jiřím Šimáněm, třetinový podíl drží Jaroslav Šmejkal. Unimex se podílí na projektech průmyslového a hotelového developementu, cestovního ruchu a obchodu značkovým zbožím. Ovládá například provozovatele hobbymarketů OBI Global Stores nebo Travel Free, provozující síť prodejen na hraničních přechodech.

Mimo jiné vlastní holding Unimex Group spolu s Romanem Vikem třetinový podíl v nejvýznamnějším tuzemském charterovém přepravci Travel Service. Ten je majoritně vlastněn islandskou společností Icelandair. Travel Service od roku 2004 provozuje i pravidelné nízkorozpočtové linky pod značkou Smart Wings. Od června 2007 se nabídka služeb rozrostla o provozování privátních letů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Nájmy některých bytů, které vlastní město budou dražší.
Pražanům nájem ukrojí 70 procent mzdy, v některých krajích „jen“ polovinu

Zhruba čtvrtina Čechů bydlí v pronájmu, ale dostupnost nájemního bydlení se v různých krajích výrazně liší. Z výpočtu MF DNES vyplývá, že zatímco obyvatelé...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.