Letos už má rozestavěny tři minipivovary a do konce roku začne s montáží dalších dvou provozoven. Po expanzi do evropské části Ruska se společnost rozhodla proniknout také za Ural.
"Dřív jsme dělávali jeden, dva pivovary ročně; letos chceme zprovoznit nejméně pět pivovarů," řekl Stanislav Tošner, zástupce firmy pro východní trhy. Destila spolu s desítkou dalších českých firem se v těchto dnech zúčastnila obchodní mise na lodi plující po západosibiřském veletoku Ob.
Ze čtyř měst, v nichž čeští podnikatelé prezentovali své zboží, znali české pivo pouze v Nižněvartovsku. "V Něftějugansku není jediný pivovar, v Surgutu je pouze stará provozovna," uvedl Tošner. Západní Sibiř je bohatá na ropu a místní obyvatelé mají nejvyšší platy v celém Rusku. Podle českých podnikatelů je to ideální místo pro obchody.
"V Rusku je minipivovar velice zajímavý artikl, který se dobře prodává. Výrobní cena piva je sedm až deset rublů (asi stejně korun) za půllitr. Kdo zná Rusko, ví, že kvalitní pivo se tady neprodává pod 100 rublů. Když za deset vyrobím a za 100 prodám, tak o tom se našim českým vlastníkům pivovarů může jenom zdát," uvedl Tošner.
V současné době buduje Destila minipivovar pro ruského majitele v Čeljabinsku, do dvou měsíců chce spustit výrobu piva v jihoruském Novorossijsku a v září začne montáž minipivovaru v Krasnojarsku.
Kromě Ruska se zaměřuje i na postsovětské republiky, minipivovar staví například v Moldávii, zájem mají i v Uzbekistánu nebo Kazachstánu. "Na mém stole je rozdělaných nejméně deset dalších pivovarů, se kterými počítáme, že je také rozjedeme," uvedl Tošner.
Malé pivovary jsou vybaveny zařízením na výrobu od 300 do 30.000 hektolitrů piva ročně. "Minipivovar se počítá do 15.000 hektolitrů ročně. Cenově vyjde minipivovar od 120.000 eur do půl milionu," uvedl Tošner.
Destila nabízí kompletní sestavení provozovny, od zákazníka požaduje pouze přívod vody a elektřiny. "Kupodivu je v Rusku poměrně dobrá voda, v 80 procentech případů jsme ji nemuseli nijak upravovat. Analýza vody je naší první podmínkou před uzavřením obchodu, ze špatné vody dobré pivo nikdo neuvaří," uvedl Tošner.
Destila zprostředkuje i dovoz sladu, chmele nebo křemeliny z Česka. Na "rozjezd" pak posílá na místo českého sládka. "Často se nám stává, že nám sládka nechtějí vrátit, jak je dobrý," uvedl s úsměvem obchodník.
Nově vyráběné pivo se nemusí nutně jmenovat česky, Rusové se ale většinou rádi pochlubí a pod ruský název připíší, že jde o pivo "českého typu". Destila už pracuje na registraci vlastní značky v Rusku, kterou by pak ráda nabízela klientům.
Zájem o minipivovary mají většinou hotely, restaurace, zábavní centra, ale i bohatí lidé, kteří chtějí mít vlastní pivovar. Konkurencí pro Čechy jsou pivovary z Maďarska, Německa a Rakouska.
"Znáte nějaké maďarské pivo? Já ne. Podle toho vypadá i jeho kvalita, jsou ale o 20 až 30 procent levnější. Němci a Rakušané jsou sice dobří, ale zase dražší než my," obhajuje vlastní značku Tošner. Česká technologie pak na rozdíl například od německé umožňuje uvařit jak tradiční české pivo, tak německé nebo třeba pšeničné.