Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Místo dálnic čistší vzduch. Ministryně Šlechtová chce přesunout dotace

  9:59aktualizováno  9:59
Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová chce dvě miliardy dotací na dopravní stavby přesunout na akce na podporu lepšího životního prostředí, například na opatření ke snížení emisí z továren. Má obavy, že se evropské peníze nepodaří u železničních a silničních staveb vyčerpat.

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová | foto: FTV Prima

Ministryně chce, aby se finance přesunuly a použily například na opatření ke snížení emisí z velkych zdrojů jako jsou továrny či teplárny.

O návrhu Šlechtové bude v pondělí jednat Rada pro Evropské strukturální a investiční fondy (ESI fondy) za účasti premiéra Bohuslava Sobotky, dalších ministrů a sociálních partnerů. Proti plánu protestuje ministerstvo dopravy i stavební firmy. Návrh přišel v téměř stejné době, kdy ministerstvo dopravy oznámilo vyjednání výjimky pro stavbu 11 důležitých dopravních staveb.

SEZNAM: Klíčové dálnice vyrostou i bez nového zeleného posudku EIA

„Cílem návrhu je včas reagovat na možné riziko ztráty finančních prostředků v budoucnu a neopakovat tak stejné chyby jako v předchozím programovém období. Díky včasným úpravám rozložení finanční alokace budeme schopni prostředky pro programové období 2014-2020 vyčerpat včas a efektivně,“ uvedla ministryně Šlechtová.

Materiál, který její úřad poslal na konci června do meziresortního připomínkového řízení, uvádí jako jeden z hlavních důvodů přesunu problém ministerstva dopravy s povoleními pro stavby kvůli neplatné dokumentaci vlivu na životní prostředí EIA. Jenže ministerstvo dopravy pár dní po návrhu přišlo s oznámením, že získalo výjimku na 11 velkých staveb.

„Naše stanovisko je absolutní nesouhlas. Vůbec to s námi nikdo nekonzultoval,“ prohlašuje náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Jak dopravu, tak ministerstvo pro místní rozvoj má ve vládě na starosti hnutí ANO.

Ani stavaři se netají kritikou, i když jsou dlouhodobě skeptičtí k tomu, že se peníze na dopravní stavby podaří skutečně vyčerpat. „Je to zoufalá snaha o záchranu finančních prostředků, u nichž je vyšší, nikoli však absolutní jistota jejich možného čerpání. Bohužel je toto opatření vyvrcholením a důkazem velmi špatné práce zodpovědných státních úředníků a vlády při tvorbě stavební legislativy a při jejím projednávání v Evropské komisi,“ tvrdí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Šéf svazu nevěří ani záchraně jedenácti klíčových staveb. „Některé projekty nedisponují stavebními povoleními a u některých staveb nejsou vykoupeny všechny pozemky,“ varuje Matyáš.

Mezi dalšími body jednání bude problematika plnění předběžných podmínek pro čerpání prostředků z ESI fondů. Ty musí Česká republika splnit nejpozději do konce letošního roku. Projednáván bude také stav auditů designace, které ověřují správnost nastavení řídicích a kontrolních systémů jednotlivých programů a jsou nezbytným předpokladem pro spuštění průběžných plateb ze strany Evropské komise.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba Gotthardského železničního tunelu.
Protunelované Česko zrychlí železniční dopravu. Kde všude se má razit?

Dopravu na tuzemských železnicích zrychlí nové tunely, jaké dosud Česko nevidělo. Jako první přijde na řadu čtyřkilometrový tunel Ejpovice u Rokycan. Podle...  celý článek

Vlak EC250, který výrobce Stadler nazval Giruno
Švýcaři testují v Česku svůj nový rychlovlak pro nejdelší tunel

Po českých kolejích začal jezdit nový rychlovlak od společnosti Stadler. Cestující se s ním ale nesvezou: výrobce ho jen testuje na zkušebním železničním...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.