Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo dálnic čistší vzduch. Ministryně Šlechtová chce přesunout dotace

  9:59aktualizováno  9:59
Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová chce dvě miliardy dotací na dopravní stavby přesunout na akce na podporu lepšího životního prostředí, například na opatření ke snížení emisí z továren. Má obavy, že se evropské peníze nepodaří u železničních a silničních staveb vyčerpat.

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová | foto: FTV Prima

Ministryně chce, aby se finance přesunuly a použily například na opatření ke snížení emisí z velkych zdrojů jako jsou továrny či teplárny.

O návrhu Šlechtové bude v pondělí jednat Rada pro Evropské strukturální a investiční fondy (ESI fondy) za účasti premiéra Bohuslava Sobotky, dalších ministrů a sociálních partnerů. Proti plánu protestuje ministerstvo dopravy i stavební firmy. Návrh přišel v téměř stejné době, kdy ministerstvo dopravy oznámilo vyjednání výjimky pro stavbu 11 důležitých dopravních staveb.

SEZNAM: Klíčové dálnice vyrostou i bez nového zeleného posudku EIA

„Cílem návrhu je včas reagovat na možné riziko ztráty finančních prostředků v budoucnu a neopakovat tak stejné chyby jako v předchozím programovém období. Díky včasným úpravám rozložení finanční alokace budeme schopni prostředky pro programové období 2014-2020 vyčerpat včas a efektivně,“ uvedla ministryně Šlechtová.

Materiál, který její úřad poslal na konci června do meziresortního připomínkového řízení, uvádí jako jeden z hlavních důvodů přesunu problém ministerstva dopravy s povoleními pro stavby kvůli neplatné dokumentaci vlivu na životní prostředí EIA. Jenže ministerstvo dopravy pár dní po návrhu přišlo s oznámením, že získalo výjimku na 11 velkých staveb.

„Naše stanovisko je absolutní nesouhlas. Vůbec to s námi nikdo nekonzultoval,“ prohlašuje náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Jak dopravu, tak ministerstvo pro místní rozvoj má ve vládě na starosti hnutí ANO.

Ani stavaři se netají kritikou, i když jsou dlouhodobě skeptičtí k tomu, že se peníze na dopravní stavby podaří skutečně vyčerpat. „Je to zoufalá snaha o záchranu finančních prostředků, u nichž je vyšší, nikoli však absolutní jistota jejich možného čerpání. Bohužel je toto opatření vyvrcholením a důkazem velmi špatné práce zodpovědných státních úředníků a vlády při tvorbě stavební legislativy a při jejím projednávání v Evropské komisi,“ tvrdí prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Šéf svazu nevěří ani záchraně jedenácti klíčových staveb. „Některé projekty nedisponují stavebními povoleními a u některých staveb nejsou vykoupeny všechny pozemky,“ varuje Matyáš.

Mezi dalšími body jednání bude problematika plnění předběžných podmínek pro čerpání prostředků z ESI fondů. Ty musí Česká republika splnit nejpozději do konce letošního roku. Projednáván bude také stav auditů designace, které ověřují správnost nastavení řídicích a kontrolních systémů jednotlivých programů a jsou nezbytným předpokladem pro spuštění průběžných plateb ze strany Evropské komise.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.