Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Sleva 300 milionů pro ČD Cargo platí, rozhodlo ministerstvo

  • 8
ČD Cargo nemusí hledat 300 milionů korun navíc, které loni nezaplatilo Správě železniční dopravní cesty. Sleva, kterou dostala státní firma za provozování kusových zásilek, platí. Nelíbila se hlavně soukromé konkurenci.

Ministerstvo dopravy potvrdilo rozhodnutí SŽDC, které přiznalo dopravcům slevu ve výši 55 % z poplatku za dopravní cestu v případě, že jde o vlak složený z vozových zásilek. Proti rozhodnutí se už není možné odvolat.

Stát se pro tuto slevu rozhodl kvůli vysoké ztrátovosti takových přeprav a z obav, že by se zboží dostalo ze železnice na kamiony. Železniční dopravci musí přitom platit poplatek za použití kolejí za každý kilometr, kamiony pouze na zpoplatněných úsecích.

O zrušení slevy rozhodl v červnu Drážní úřad, na který se obrátil největší konkurent ČD Cargo, společnost AWT. Podle ní nebyly slevy ohlášeny včas s ročním předstihem, jak vyžaduje zákon. Slevy měly podle tehdejšího ministra Zbyňka Stanjury motivovat i další dopravce, aby se vozovými zásilkami zabývali.

ČD Cargo mělo díky slevám ušetřit zhruba 300 milionů korun. Vozové zásilky jsou dlouhodobě ztrátové i proto, že nejde o ucelený vlak, ale spojování jednotlivých vozů a následné rozpojování. Ještě větší slevu, 85 %, dostaly vlaky, které vozí náklad.

Správa železniční dopravní cesty rozhodnutí ministerstva vítá. "Jsme rádi, že se potvrdilo, že jsme postupovali správně," řekl mluvčí Jakub Ptačinský.
Zlevnění poplatků za použití kolejí mělo dopravcům a zejména pak ČD Cargu podle odhadu SŽDC ušetřit 200 až 300 milionů korun, které zároveň měla ze svého rozpočtu pokrýt právě správa železnic. Podle tehdejšího ministra Zbyňka Stanjury měly slevy zároveň povzbudit soukromé společnosti, aby ve větší míře začaly jednotlivé zásilky vozit.

Podle manažera vnějších vztahů AWT Petra Špetláka nemá firma problém se zvýhodňováním kusových zásilek. "Primárním cílem naší žádosti o přezkum bylo vyjasnění značně mlhavé definice, kdo má vlastně má na slevu nárok," řekl Špetlák. Z rozhodnutí není jasné, zda se sleva týká jen kusových zásilek nebo za určitých podmínek i ucelených vlaků.