Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Akční letáky zabírají více u žen. Kvalita nerozhoduje, důležitá je sleva

  • 81
Raději máslo vyrobené v zahraničí, nebo dražší české? To je dilema, které čeští zákazníci příliš neřeší. Většinou totiž rozhoduje banální fakt: zda se zboží nachází v akčním letáku. Ne podle své chuti, ale podle slevy se při nákupech řídí 68 procent lidí. Slevy jsou podle průzkumu společnosti GfK důležitějším vodítkem hlavně pro ženy.

Téměř sedm z deseti lidí uvádí, že velmi často nakoupí zboží z takzvaných POS materiálů umístěných na prodejně - mohou to být akční letáky nebo cedulky označující zboží v akci.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci?

Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Slevami se více řídí ženy než muži (78 vs. 57 procent). Nejsou ale velké rozdíly mezi různými věkovými kategoriemi ani podle vzdělání. Výjimku totiž netvoří ani vysokoškoláci. Z nich podle letáků nakupuje 64 procent.

Na druhou stranu v průzkumu společnosti GfK klesá počet těch, kteří letáky dostávají do své schránky a kteří tvrdí, že se jimi při nákupech řídí. Jejich počet letos klesl o tři procenta na 34 procent.

Je pro vaše rozhodování při nákupech nejdůležitější sleva?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 9. ledna 2016. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 408
Ano
Ano 149

Odpor lidí proti vhazování reklamních materiálů do poštovních schránek navíc roste. Zatímco v roce 2010 mělo varování „Nevhazovat reklamní letáky“ na své schránce osm procent lidí, letos je to podle dotazníku už 17 procent. Téměř třetina (31 procent) lidí pak tvrdí, že sice dostávají domů propagační materiály, ale ignorují je.

Jednou týdně přeplnit košík

Čím dál více lidí také volí variantu nakupování ve velkém - trend velí do obchodu vyrazit třeba jen jednou týdně, ale s pořádně naplněným nákupním košíkem. Alespoň o tom svědčí stoupající zájem Čechů o hypermarkety. Ten roste dlouhodobě, letos však podle průzkumu po výkyvech v minulých letech stoupla obliba hypermarketů u rekordních 48 procent domácností. Tolik jich většinu potravin pořizuje právě v těchto velkoformátových prodejnách.

Oproti období před deseti lety do hypermarketů vyjíždí téměř o desetinu více domácností. U některého zboží lidé v minulých letech přesto preferovali malé specializované prodejny, nicméně tento zvyk je zřejmě také na ústupu.

„Zejména u masa a masných výrobků je situace specifická. V posledních letech lze ovšem sledovat u čerstvých kategorií výraznou změnu trendu. Zákazníci se vrací zpět do velkoplošných prodejen. Na významu vzrostly hypermarkety u všech sledovaných sortimentních kategorií čerstvých potravin,“ tvrdí Pavel Cabal z GfK.

Kde lidé nejvíce utrácejí za jídlo.

Změnu trendu si manažer vysvětluje pestřejší nabídkou sortimentu, který výrazně posílil už druhý rok v řadě. Společnost GfK tvrdí, že si hypermarkety Albert, Globus, Kaufland a Tesco opět upevňují svou dominantní pozici na trhu. Zatímco v nich za jídlo utrácí bezmála polovina lidí, v diskontech Lidl a Penny Market utrácí jen 24 procent domácností.

Menší prodejny typu COOP, Hruška či Flosman si svou pozici zhoršily, preferuje je 10 procent českých domácností, o tři procenta méně než loni. Tyto malé sítě rapidně ztrácely na přelomu tisíciletí. Ještě v roce 1997 měly podporu 62 procent lidí, v roce 2001 však už jen 25 procent.