(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Akční ceny jen naoko. Při slevových akcích šidila čtvrtina obchodů

  • 214
Necelá polovina prodejců, které ve třetím čtvrtletí kontrolovali inspektoři České obchodní inspekce, porušila předpisy při slevových akcích. Část jich například naúčtovala zákazníkům nezvýhodněnou cenu. Inspekce o tom informovala v pondělí v tiskové zprávě.

Inspekce od 1. července do 30. září provedla v rámci akce zaměřené na sezónní slevy a prodeje za akční ceny 859 kontrol. Porušení obecně závazných právních předpisů zjistila v 388 případech (45 procent) a udělila za to pokuty za celkem více než 3 miliony korun.

Černý pátek v USA: obří slevy i krvavé bitky

Ve zhruba čtvrtině případů prodejci neseznámili zákazníky s tím, kolik zboží v akci stojí, a účtovali jim původní cenu. Část obchodníků také nakupujícím nedala doklad o prodeji, byť o něj zákazníci sami požádali. Inspektoři na podobné praktiky natrefili zejména na začátku slevových akcí.

„Vratné Peníze“ neboli cashback

Ve stovkách obchodů máte možnost uplatnit i tzv. „vratné peníze“. Jedná se o předem pevně stanovenou částku peněz, která Vám bude vrácena zpětně po nákupu přes tzv. „cashback portály“ jako jsou např. VratnéPeníze.cz. Výhodou je, že tato částka je vrácena bez ohledu na slevu nebo akci. 

Nejvíce nepoctivých prodejců inspekce objevila v Plzeňském a Karlovarském kraji, kde inspektoři zjistili porušení předpisů v 66,7 procentech kontrol (z celkového počtu kontrol v daném regionu) a Jihočeském kraji a Vysočině (56,7 procenta). Nejlépe dopadli obchodníci ve Středočeském kraji a Praze (24,7 procenta pochybení).

Velké slevy v amerických obchodech:

„Předcházet poškozování svých práv mohou nejlépe spotřebitelé sami. A to tím, že budou vyžadovat řádné informace o ceně vybraného zboží nebo služby a také si zkontrolují, zda jim je tato cena správně účtována. Nejúčinnější proti těmto praktikám prodávajících je obrana okamžitě na místě,“ uvedl šéf České obchodní inspekce (ČOI) Mojmír Bezecný.

Četnost výskytu jednotlivých závad podle mluvčího ČOI Jiřího Fröhlicha svědčí o nedostatečné péči o zákazníky. „Nejsou jim poskytovány řádné informace o ceně prodávaného zboží a nabízených služeb a také je jim často účtována cena v nesprávné výši,“ uvedl.

Podívejte se, jak také může vypadat slevová akce Black Friday (27. 11. 2015):