Máte věrnostní kartu? Firmy vás musí znovu požádat o povolení sbírat data

  10:00
Programy věrnostních karet využívají v Česku desítky obchodníků, například řetězec hypermarketů Globus jich rozdal svým zákazníkům přes 600 tisíc. Firmy nyní budou muset v brzké době klienty informovat, jaká data o nich shromažďují, a požádat o povolení, že informace mohou nadále využívat.
Věrnostní karty

Věrnostní karty | foto: Pavel Urban, Metro.cz

Zákazníků, kterým se obchodníci ozvou, jsou miliony. Z průzkumu poradenské společnosti KPMG vyplývá, že každý Čech s sebou v peněžence nosí v průměru 5,9 karty zvýhodňující nákup, 1,6 procenta „lovců slev“ jich má dokonce více než dvacet. Pouze pět procent lidí nemá žádnou.

Povinnost žádat zákazníky o povolení sice mají obchodníci už dnes, od května příštího roku však začne platit nové nařízení o ochraně osobních údajů známé pod zkratkou GDPR. A to ochranu osobních údajů výrazně zpřísní.

„Shromažďování a další zpracování osobních údajů v rámci věrnostních programů je již dnes zpravidla spojeno s povinností získat od zákazníka souhlas s takovým zpracováním. GDPR klade vyšší nároky na formu takového souhlasu, který musí být svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný,“ vysvětluje advokát KPMG Legal Viktor Dušek.

Podle Duška většina obchodníků tyto nové přísné podmínky dnes nesplňuje, takže se budou muset přizpůsobit. V opačném případě jim hrozí sankce až 20 milionů eur nebo čtyři procenta ročního obratu, podle toho, která částka bude vyšší. S tak vysokými pokutami legislativa nepočítá prakticky při žádném jiném prohřešku.

Obchodníci zatím tápou

Většina obchodníků zatím nemá úplně jasno, jak se ke GDPR postavit. „S novým nařízením Evropské unie se nyní seznamujeme a na přípravu máme více než rok. Proto zatím nedokážeme posoudit další opatření a případné náklady, které by nám tím mohly vzniknout,“ říká Pavla Hobíková za řetězec Globus.

Přesná opatření nezná ani drogerie dm se dvěma miliony zákaznických karet. „V současné době probíhají interní analýzy a přípravy, abychom splnili veškeré zákonné požadavky GDPR. Následně budou stanoveny konkrétní kroky,“ prohlásil manažer komunikace společnosti Jiří Peroutka.

Češi a věrnostní karty

Podle šéfky Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Marty Novákové není přitom reálné, že se všichni na nová pravidla stačí připravit včas. Přispívá k tomu i řada nejasností při výkladu nových pravidel. „Předpokládáme, že uvedení GDPR do praxe způsobí mnoha podnikatelům v České republice nejrůznější komplikace. Celá problematika je poměrně složitá a vyžaduje odborný přístup podpořený znalostí právního prostředí,“ prohlásila Nováková. Svaz obchodu a cestovního ruchu před pár dny dokonce veřejně vyzval vládu, aby o změnách podnikatele intenzivněji informovala.

Pro prodejce nová pravidla přinesou i nemalé náklady. Nejde přitom jen o vyžádání opětovného souhlasu zákazníků. Podle Duškova kolegy Filipa Horáka budou muset poskytovatelé věrnostních programů například zřídit pozici pověřence pro ochranu osobních údajů.

„Vzhledem k tomu, že málokterý správce osobních údajů je dnes plně v souladu se současnou právní úpravou, minimálně revize současného zpracování je namístě,“ míní Horák.

Lze předpokládat, že obchodníci část „věrných“ zákazníků kvůli GDPR ztratí. Jejich držitelé nebudou ochotni souhlas se zpracováním údajů poskytnout, nebo se záležitostí vůbec odmítnou zabývat.

Z dat KPMG totiž vyplývá, že ne všechny zákaznické kartičky jejich držitelé využívají. Největší část Čechů s sebou nosí pět kartiček, aktivně však využívá jen tři z nich.

Dobrou zprávou pro obchodníky naopak je, že si udrží nejmovitější klientelu. Právě lidé z největší příjmové skupiny nad 30 tisíc korun čistého měsíčně totiž vlastní více než sedm kartiček a pět z nich aktivně využívají. To je výrazně více než v případě lidí s nižšími příjmy.

Z průzkumu také vyplývá, že Češi nejvíce oceňují, pokud v rámci věrnostního programu mohou získat slevy na různé zboží. Méně je zajímá možnost získat zpět část hotovosti nebo další služby zdarma. A téměř vůbec je nezajímá účastnit se soutěží o ceny nebo přispět v rámci nákupu na charitu.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...