Věrnostní karty

Věrnostní karty | foto: Pavel Urban, Metro.cz

Máte věrnostní kartu? Firmy vás musí znovu požádat o povolení sbírat data

  • 59
Programy věrnostních karet využívají v Česku desítky obchodníků, například řetězec hypermarketů Globus jich rozdal svým zákazníkům přes 600 tisíc. Firmy nyní budou muset v brzké době klienty informovat, jaká data o nich shromažďují, a požádat o povolení, že informace mohou nadále využívat.

Zákazníků, kterým se obchodníci ozvou, jsou miliony. Z průzkumu poradenské společnosti KPMG vyplývá, že každý Čech s sebou v peněžence nosí v průměru 5,9 karty zvýhodňující nákup, 1,6 procenta „lovců slev“ jich má dokonce více než dvacet. Pouze pět procent lidí nemá žádnou.

Povinnost žádat zákazníky o povolení sice mají obchodníci už dnes, od května příštího roku však začne platit nové nařízení o ochraně osobních údajů známé pod zkratkou GDPR. A to ochranu osobních údajů výrazně zpřísní.

„Shromažďování a další zpracování osobních údajů v rámci věrnostních programů je již dnes zpravidla spojeno s povinností získat od zákazníka souhlas s takovým zpracováním. GDPR klade vyšší nároky na formu takového souhlasu, který musí být svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný,“ vysvětluje advokát KPMG Legal Viktor Dušek.

Podle Duška většina obchodníků tyto nové přísné podmínky dnes nesplňuje, takže se budou muset přizpůsobit. V opačném případě jim hrozí sankce až 20 milionů eur nebo čtyři procenta ročního obratu, podle toho, která částka bude vyšší. S tak vysokými pokutami legislativa nepočítá prakticky při žádném jiném prohřešku.

Obchodníci zatím tápou

Většina obchodníků zatím nemá úplně jasno, jak se ke GDPR postavit. „S novým nařízením Evropské unie se nyní seznamujeme a na přípravu máme více než rok. Proto zatím nedokážeme posoudit další opatření a případné náklady, které by nám tím mohly vzniknout,“ říká Pavla Hobíková za řetězec Globus.

Přesná opatření nezná ani drogerie dm se dvěma miliony zákaznických karet. „V současné době probíhají interní analýzy a přípravy, abychom splnili veškeré zákonné požadavky GDPR. Následně budou stanoveny konkrétní kroky,“ prohlásil manažer komunikace společnosti Jiří Peroutka.

Češi a věrnostní karty

Podle šéfky Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Marty Novákové není přitom reálné, že se všichni na nová pravidla stačí připravit včas. Přispívá k tomu i řada nejasností při výkladu nových pravidel. „Předpokládáme, že uvedení GDPR do praxe způsobí mnoha podnikatelům v České republice nejrůznější komplikace. Celá problematika je poměrně složitá a vyžaduje odborný přístup podpořený znalostí právního prostředí,“ prohlásila Nováková. Svaz obchodu a cestovního ruchu před pár dny dokonce veřejně vyzval vládu, aby o změnách podnikatele intenzivněji informovala.

Pro prodejce nová pravidla přinesou i nemalé náklady. Nejde přitom jen o vyžádání opětovného souhlasu zákazníků. Podle Duškova kolegy Filipa Horáka budou muset poskytovatelé věrnostních programů například zřídit pozici pověřence pro ochranu osobních údajů.

„Vzhledem k tomu, že málokterý správce osobních údajů je dnes plně v souladu se současnou právní úpravou, minimálně revize současného zpracování je namístě,“ míní Horák.

Lze předpokládat, že obchodníci část „věrných“ zákazníků kvůli GDPR ztratí. Jejich držitelé nebudou ochotni souhlas se zpracováním údajů poskytnout, nebo se záležitostí vůbec odmítnou zabývat.

Z dat KPMG totiž vyplývá, že ne všechny zákaznické kartičky jejich držitelé využívají. Největší část Čechů s sebou nosí pět kartiček, aktivně však využívá jen tři z nich.

Dobrou zprávou pro obchodníky naopak je, že si udrží nejmovitější klientelu. Právě lidé z největší příjmové skupiny nad 30 tisíc korun čistého měsíčně totiž vlastní více než sedm kartiček a pět z nich aktivně využívají. To je výrazně více než v případě lidí s nižšími příjmy.

Z průzkumu také vyplývá, že Češi nejvíce oceňují, pokud v rámci věrnostního programu mohou získat slevy na různé zboží. Méně je zajímá možnost získat zpět část hotovosti nebo další služby zdarma. A téměř vůbec je nezajímá účastnit se soutěží o ceny nebo přispět v rámci nákupu na charitu.