Lidé budou letos zřejmě opatrnější s utrácením než v minulosti a na kamuflované slevy se dají nachytat čím dál méně.

Lidé budou letos zřejmě opatrnější s utrácením než v minulosti a na kamuflované slevy se dají nachytat čím dál méně. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Slevy letos půjdou až na dno

  • 75
Tentokrát si na povánoční slevy počkalo více lidí než v minulosti, což čeští obchodníci pocítili na slabších Vánocích. Zlevňuje se téměř vše a všude a obchodníci očekávají tuhý rok 2009. Velké řetězce se rozhodly využít ohlašované ochlazování ekonomiky k vlastní propagaci.

Interspar připravil „Antikrizový program“, Tesco jde do intenzivní reklamní kampaně s pracovním mottem „Pomáháme zákazníkům šetřit“.

Podle průzkumu MF DNES jsou letos stejné nebo ještě větší slevy než v minulých letech. Navíc s nimi obchodníci začali už před Vánocemi. V Jihlavě se dosud obvyklé padesátiprocentní zlevnění změnilo v tamním novém centru City Park až na 70 procent.

„Slevy jsou markantně větší než loni. Pokud to loni bylo třicet, nyní je to sedmdesát procent,“ souhlasí prodavačka z kolínské prodejny Top móda Jeans.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Největšího propadu cen se lidé dočkali u elektroniky a tradičně u oblečení. LCD televize zlevňovaly až o desítky tisíc. Řetězec Datart odstartoval výprodej 8. ledna a tvrdí, že letos má v nabídce slev téměř dvojnásobek výrobků než vloni.

„Lidé si asi na slevy počkali, protože zlevněné televize kupují, zájem je o fotoaparáty, navigace, kamery a přehrávače,“ uvedl Stanislav Čech, vedoucí konkurenční sokolovské prodejny Euronics.

Platí to i pro dražší oblečení. „Před Vánoci lidé kupovali jen samé drobnosti, jako jsou například kravaty, maximálně košile. Nyní kupují drahé bundy a obleky. Tržby rapidně vzrostly i navzdory padesátiprocentním slevám,“ uvedla Věra Dubcová, vedoucí obchodu s oblečením Blažek v nákupním centru Nisa Liberec.

Nezafungovala ani teorie, že v krizi lidé ukládají kapitál do šperků. „Zákazníků přišlo letos víc, ale nakupovali levnější šperky. O Vánocích jsme měli tržby o pětinu nižší než před rokem,“ řekl ředitel pro maloobchod šperkařského řetězce Primossa Pavel Novotný.

Před Vánocemi lákala firma na velký výprodej stříbra, od příštího týdne chystá výprodej zlata se slevou až čtyřicet procent. Slevové akce chystá letos častěji, aby podpořila prodeje, „zlaté“ časy jsou pryč.

Zlevňujeme kravaty, přijďte!

Obchodníci si ani tentokrát neodpustili své triky – zatímco na poutačích inzerují 70 až 80% slevy, v obchodech čeká zákazníky často zklamání – s inzerovanou slevou se prodávají zase jen trička v nejmenší velikosti nebo DVD s neznámými filmy.

Například v pardubické Hypernově se osmdesátiprocentní slevy podle zpravodaje MF DNES týkají jen některých kravat. V přístupu ke slevám se našly i výjimky, někteří se do nich nepustili ze zásady.

„Není umění cenu zboží nejdřív hodně nadsadit a potom je s velkou pompou prodávat s padesátiprocentní slevou,“ upozorňuje šéf prodejny elektrozboží Hako z Jeseníku Jiří Hauerland.

Lidé budou letos zřejmě opatrnější s utrácením než v minulosti a na kamuflované slevy se dají nachytat čím dál méně. „Podle zkušeností lidí, kteří se ozývají, slevy u nás a v zahraničí jsou nesrovnatelné. V Česku to nejsou skutečné slevy. Za hranicemi lze i atraktivní zboží pořídit až o šedesát až sedmdesát procent levněji,“ říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková. Letošní rok by tak mohl Čechům konečně přinést změnu.