Slevy ovládly nákupní centra

  • 25
Obchodníci se rozhodli probudit zákazníky unavené vánočními nákupy. Lákají je k dalšímu utrácení výraznými slevami, které v těchto dnech vypukly ve větších i menších nákupních centrech. Slevy oblečení, obuvi, nábytku i elektroniky se pohybují od 20 do 80 procent a většinou trvají do konce ledna či do vyprodání zásob.

Zelňačku za korunu, jako lék po bouřlivé silvestrovské noci, si v restauraci obchodního domu IKEA naordinovalo přes tisíc zákazníků. Mezi nákupy v prvním dni nového roku poobědvalo v této restauraci na čtyři tisíce lidí.

Z pohodlí domova je vylákaly novoroční slevy, které s příchodem ledna ovládly větší i menší obchodní centra. V případě společnosti IKEA přišlo nakupovat skoro o polovinu více lidí než v loňském roce.

Slevy se v jednotlivých obchodech pohybují od 20 do 80 procent a většinou jsou omezeny do konce ledna nebo vyprodání zásob. Obchodníci chtějí slevami oděvů, obuvi, nábytku i elektroniky probudit Vánocemi vyčerpané rodinné rozpočty a současně vyskladnit loňské modely.

"Slevy od prvního ledna se staly tradicí a letos měly obrovský úspěch. Zákazníkům jsme chtěli nákupy zpříjemnit posunutím otevírací doby, zelňačkou nebo novoroční čočkou s párkem za devatenáct korun," uvedla Jana Hrdličková z pražské prodejny IKEA. Například křeslo rozložitelné na jednolůžko zlevnilo z téměř čtyř na dva tisíce korun.

Slevy jako marketingový nástroj se v Česku dávno zabydlely, avšak procházejí neustálým vývojem.

"Letos bych vypíchl dvě novinky. První je, že někteří prodejci nasadili slevy již před Vánocemi, a druhá, že se čím dál více propojují akční a sezonní slevy," soudí Tomáš Krásný ze společnosti Incoma, která se zabývá výzkumy trhu.

Akční slevy používají především obchodní řetězce v různých obdobích. Většinou trvají jeden až dva týdny a předcházejí jim reklamní letáky v poštovních schránkách.

"Když si lidé se slevami spojili právě začátek ledna, bylo to silnější. Teď už se ale téměř plynule přechází z jedněch slev do druhých a ty lednové nejsou tím hlavním motorem," tvrdí Krásný.

Někteří obchodníci však čekali právě na příchod ledna. "Slevy zahajujeme tento týden. Jedná se o sezonní výprodej zboží podzim - zima 2002 a může se mezi tím objevit i sportovní obuv. Rozsah je od patnácti do padesáti procent," řekl šéf marketingu obchodního domu Baťa Martin Dorotík.

Největší slevy lze očekávat právě u obuvi a oděvů, kde se sezonní a módní trendy projevují nejrychleji. Slev mohou využít i zájemci o nákup elektroniky.

"Lednový výprodej se bude týkat některých loňských modelů a slevíme o 20 až 80 procent," konstatovala Pavla Kratochvílová z marketingu společnosti Datart.

V Electroworldu budou slevy ode dneška do středy. "Například počítač z původních třiceti tisíc vyjde na necelých dvacet," řekl manažer firmy Jiří Řízek.

Výrazné slevy neznamenají, že by obchodníci tratili. "V absolutní většině případů je to dobře kalkulované. Mít zboží na skladě do další sezony je často dražší než je prodat levněji," uvedl Krásný.

Slevy se podle něj budou dále rozvíjet, ale jejich možnosti považuje za značně vyčerpané.

"Zákazníci hledají více než jen slevu. Je tu prostor pro nové nápady. Dobrou ukázkou je oslava Valentýna, o níž se říká, že ji vymysleli obchodníci. Je sice svým způsobem nesmyslná, ale vymyslet událost a na to nabalit nabídky, je dobrý nápad," řekl Krásný.