Spousta věcí se totiž kvůli mírné zimě vůbec neprodala. „Letos tak bude extra velký výběr. Nejen řetězce, ale i výrobci toho letos mnoho neprodali. Sklady jsou plné,“ uvedl šéf Globusu Petr Vyhnálek.
Jak ukázal čtvrtek ve velkých obchodních centrech v několika českých městech, lidé na slevy slyší. Například plzeňské nákupní centrum Olympia vypadalo stejně jako před svátky - na parkovišti zbývala poslední volná místa.
Ne vždy však čeká na zákazníky skutečně široká nabídka. Často je zlevněná jen malá část zboží. Táhnou hlavně značkové obchody, které patří mezi ty levnější. Například v brněnské nákupní galerii Vaňkovka byly v obležení právě ty levnější, zatímco například dražší S. Oliver byl i se slevami až o 70 % prázdný.
Tesco letákyNavštěvujete rádi |
Výprodeje přišly dřív
Letos si obchodníci se slevami pospíšili, například Tesco nebo Hypernova zlevnily dokonce už před Vánocemi. Dříve začaly s akcemi i sportovní řetězce. „Posunuli jsme začátek o pár dnů dopředu, hlavní slevy přijdou v lednu,“ říká Pavel Baudyš z Drapa Intersport.
Prodejci lyží se zlevňováním ještě často vyčkávají. Věří, že se ochladí a začne sněžit a díky tomu se zbaví svých neprodaných zásob. Teplý prosinec totiž způsobil, že se prodala jen polovina lyží co loni. „Všichni čekají, až někdo začne zlevňovat. Myslím, že větší výprodeje začnou až v půlce ledna,“ míní dovozce lyží Blizzard Tomáš Sgalitzer.
Otálejí i někteří prodejci elektroniky. Ta šla před svátky na odbyt tak dobře, že sklady jsou často prázdné a není příliš co zlevňovat. „Například MP3 přehrávače byly už několik dní před Štědrým dnem zcela nedostatkovým zbožím. Přišel k nám naprosto zoufalý zákazník, že nikde nepochodil, a byl ochotný koupit cokoliv,“ říká Jaroslav Jelínek z počítačové firmy Aneco v Pardubicích.
V lednu začnou s výprodeji další řetězce. Například podle průzkumu GE Money Multiservis mezi obchodníky zhruba polovina z nich začne s výprodeji až právě v lednu. „Vesměs všichni obchodníci se v plánovaných slevách pohybovali mezi 50 a 70 procenty. Zákazníci se tedy rozhodně mají na co těšit,“ řekl Charlie Coode, generální ředitel GE Money Multiservis ČR.
Kvůli slevám vyrazili do terénu i pracovníci České obchodní inspekce a živnostenských úřadů. Zjišťují, zda je zboží opravdu zlevněné tak, jak uvádějí obchodníci.
Podle Ivany Pickové ze Sdružení obrany spotřebitelů si zákazníci mají dávat pozor na řadu věcí. Například na to, že na jedné hromadě jsou pod označením sleva i nezlevněné věci nebo že na pokladně naskočí původní cena.
„Do prodeje se dostane i zboží méně kvalitní, proto platí zlaté pravidlo - prohlížet zboží mnohem pečlivěji než při běžných nákupech,“ radí Picková. Ta doporučuje otrlejším chodit do obchodu i s kalkulačkou: ne vždy je uvedená sleva v procentech opravdu tak vysoká.