V nákupním košíku bylo 22 druhů základních potravin, nápojů a drogerie - stejně jako při nákupu redakce MF DNES loni v září. Výsledek? Nákup vyšel v průměru o procento dráž.
Svůj slib velkých slev splnilo Tesco, které před dvěma týdny vyhlásilo ostatním cenovou válku. Slevy se týkají pouze tisíce druhů zboží, zatímco v regálech Tesca je více než 60 tisíc položek, takže "trefit se" do zlevněného zboží je velmi obtížné.
Ve zkušebním nákupu obsahujícím především potraviny však u všech pěti pozorovaných hypermarketů Teska vyšlo mírné zlevnění. V polovině sledovaných měst šly dolů také ceny v Globusu, Kauflandu a Carrefouru. Loni i letos bylo možné nejlevněji nakupovat většinou v Kauflandu, na který se však Tesco díky nové cenové politice těsně dotahuje.
Změny oproti loňskému září jsou přitom většinou natolik zanedbatelné, že cestovat do hypermarketů s cílem vydělat na velkých slevách je loterie. Cena nákupního košíku se může snadno vychýlit, pokud se v něm objeví ovoce či jiné sezonní potraviny: například citrony přes zimu prudce zlevnily.
Změny cen v hypermarketech zapadají do celkového cenového pohybu v ekonomice. Ceny potravin se podle statistik zvýšily od září do ledna zhruba o tři procenta a tempo jim diktují právě hypermarkety.
Podle čerstvého průzkumu společností Gfk a Incoma v nich nakupuje třetina Čechů, čili tradice "rodinných výletů" do obchodních center je v tuzemsku mnohem silnější než například v Polsku nebo v Maďarsku. V České republice nyní stojí už 106 hypermarketů, které pohlcují třetinu maloobchodních tržeb.
V udržením nízkých cen navíc hypermarketům podle prognóz České národní banky nic nebrání, neboť zemědělci měli loni dobrou sklizeň a příznivé ceny pohonných hmot. Příznivější situace panuje také u dovážených potravin, které obchodníci mohou nakupovat levněji díky posilujícímu kurzu české koruny.