Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Slováci ruší papírové dálniční známky. Češi si počkají nejméně tři roky

  1:00aktualizováno  1:00
Řidiči osobních aut na Slovensku si od Nového roku pro jízdu po zpoplatněných silnicích už nebudou muset kupovat a vylepovat na přední sklo papírovou známku. O podobném systému běžném už několik let v Maďarsku přemýšlí i Česko.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Slovenští řidiči ani nebudou muset s sebou vozit doklad o tom, že si známku koupili. Stačí jim na webové stránce eznamka.sk si vybrat variantu dálniční známky podle délky platnosti, vyplnit státní poznávací značku a zaplatit. Kdo nechce platit přes internet, může poplatek uhradit na některém ze stovek obchodních míst nebo automatech na hranicích. Platba je možná i přes mobilní aplikaci.

Kolečko nebo trojúhelník. Dálniční známky mění podobu

Ceny dálničních známek zůstávají stejné: 50 eur za roční známku (zhruba 1 350 korun), 14 eur (380 korun) za měsíční známku a 10 eur (270 korun) za desetidenní.

Slováci využívají pro kontrolu zaplacení kamery umístěné na některých mýtných branách, které umí číst registrační značky, a v systému po projetí ověří, zda je známka zaplacená, nebo ne. Kontroly budou probíhat i mobilními kamerami. Za neuhrazení hrozí pokuta až 500 eur.

Česko ročně za známky vydá čtvrt miliardy korun

Elektronické známky mají zamezit i hrozbě zneužití dálničních známek a jejich falšování. Podvodné známky byly letos odhaleny i v Česku, kde se o podobné výměně mluví už několik let. Původně byla ve hře varianta palubních jednotek pro auta, které by v budoucnu mohly sloužit i pro zpoplatnění podle ujetých kilometrů jako mýto u nákladních aut. Tato verze je ale už minulostí. Stát aktuálně řeší zavedení stejné varianty jako mají Slováci.

Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici by elektronické dálniční kupóny mohly platit od roku 2019. „Nyní diskutujeme s ministerstvem dopravy návrh materiálu v této věci, který by měl být předložen na jednání vlády během prvního čtvrtletí příštího roku,“ dodal Hořelica.

Stát ročně za tisk a distribuci dálničních známek platí přes čtvrt miliardy korun. Zavedení elektronických známek by mělo tyto náklady výrazně snížit.

Jak vypadají v Česku nové dálniční známky:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Letenky zlevní, odhaduje šéf Wizz Air. V Česku nám to nejde, přiznává

Šéf největších středoevropských aerolinek Wizz Air József Váradi vede dopravce k dalším rekordům a plánuje do dvou let flotilu více než sto airbusů. Poprvé...  celý článek

Velká Británie začne se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí...
Británie postaví novou trať pro rychlovlaky, musí zbourat i nové domy

Velká Británie začne příští rok se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí Londýn s Birminghamem a dál na sever do Manchesteru a Leedsu. Stavba má...  celý článek

Airbus A321neo v barvách Wizz Air. Právě objednávka od maďarského dopravce...
Wizz Air couvá od minizavazadel, na palubu vezme zdarma i běžný kufr

Největší středoevropská letecká společnost Wizz Air ustupuje od své politiky zpoplatnění běžných příručních zavazadel na palubě.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.