Slovenský kabinet k tomuto závěru došel ve středu po několikaměsíčním neúspěšném jednání s vlastníky pozemků.
Jenomže vyvlastnění není podle právníků jednoduchá záležitost, která by se mohla vyřešit během týdnů.
Právník: Vyvlastnění může trvat i několik let
"Vyvlastnění může trvat od několika měsíců do několika let. V praxi existují případy, kdy vyvlastnění pozemků pod dálnicemi trvalo i několik roků," citoval deník Pravda advokáta Petra Leimbergera.
A do té doby je stát prakticky bezmocný. Stavební úřad totiž může vydat stavební povolení až poté, co stavebník prokáže, že je majitelem pozemku. Do té doby povolení nedostane.
"A stavět bez povolení je protizákonné a podléhá sankcím," doplnil Leimberger.
Majitelé se dohodnout nechtějí
Majitelé pozemků se přitom k žádné dohodě nechystají, naopak dali jasně najevo, že udělají vše pro to, aby stavbě zabránili.
"Jeden z prvních kroků, který jsme už učinili, bylo podání žádosti k soudu, aby byl vydán zákaz vstupu na naše pozemky," citovala agentura ČTK Dušana Mikulíka z petičního výboru nespokojených vlastníků.
Kia zatím vyčkává
Se stavbou se mělo začít v říjnu 2004, továrna měla stát v prosinci roku 2006. Ministr hospodářství Pavel Rusko ale odhaduje, že stavba by se mohla opozdit zhruba o devět měsíců.
Vedení společnosti Kia, která je dcerou jihokorejské Hyundai, zatím vyčkává. O plánovaném zpoždění ale nechce ani slyšet.
"Devítiměsíční skluz je nepřípustný. Nemáme času nazbyt," řekl jeden z představitelů automobilky slovenskému listu Pravda.
Stěhovat se Kia nechce
Ministr Rusko přitom dělá, co může, aby se s Korejci dohodl. Slovenská strana začala dokonce hledat jiné pozemky, které by mohla automobilce nabídnout. Ve hře byly zejména pozemky nedaleko Nitry.
Představitelé automobilky se ale od Žiliny stěhovat nehodlají. Podle nich nemá smysl uvařovat o jiné lokalitě, když už začaly pozemní práce na původním pozemku, napsala Pravda.