Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - vrak, vrakoviště, ojetina, staré auto | foto: Profimedia.cz

Slovákům zbývá už jen 4,5 tisíce dotací na šrotovné

  • 5
Druhá vlna šrotovného na Slovensku v nejbližších dnech skončí. Lidem po dnešním poledni zbývalo jen zhruba 4 500 volných dotací z celkových 22 100, které se začaly vydávat v pondělí ráno. Původně se předpokládalo, že příspěvky vydrží na týden. Automobilky by nyní chtěly třetí kolo.

Sdružení automobilového průmyslu Slovenské republiky o něj bude žádat na dalším zasedání Rady pro hospodářskou krizi. "V první řadě musíme analyzovat výsledky," uvedl prezident sdružení Jozef Uhrík. Propočty podle něj ukazují, že stát na šrotovném získá tři miliony eur a prodá se o tři tisíce aut navíc oproti předchozím odhadům.

Čtěte: Šrotovné už zdražuje auta

Dotace v první vlně šrotovného byly vyčerpány za tři týdny. Tehdy Slovensko vyčlenilo 33,2 milionu eur, tedy 890 milionů korun. Na jeden vůz stát poskytoval příspěvek 1 500 eur za předpokladu, že prodejce přidá dalších 500 eur.

Nyní jsou pravidla pro šrotovné přísnější. Část nákladů se však přesune na bedra prodejců. Vládá sníží státní dotace na 1 000 eur s tím, že přinejmenším stejnou částkou budou muset přispět i prodejci.

ŠROTOVNÉ

Automobilky chtějí šrotovné v celé EU

Automprůmysl zmítaný dopady hospodářské krize opět vybízí EU, aby přistoupily k programům na obnovu vozového parku. Šrotovné má dnes 11 států evropské sedmadvacítky, uvádí Asociace evropského automobilového průmyslu ACEA.

"Automobilový průmysl čelí největšímu poklesu za poslední léta. U osobních automobilů se počet nových registrací snížil v únoru o 18,3 procenta, u užitkových vozů dokonce o 38,7 procenta," uvádí ACEA.

S podobnými problémy se potýkají i americké či japonské automobilky, které jsou na nejhorších úrovních od 70. let. Růst se neočekává ani na ostatních trzích, včetně Indie a Číny.

"Po spuštění programu na obnovu automobilové flotily v Německu v únoru zaznamenali 30procentní nárůst registrací nových vozů a objednávky narostly o víc než 70 procent," uvádí ACEA. Ve Francii pak přibližně pětina aut prodaných v lednu nahradila staré vozy.

O zavedení šrotovného v Česku usiluje ČSSD, vláda ho ale do svého souboru protikrizových opatření nezahrnula.

V rámci protikrizových návrhů ČSSD zatím Poslanecká sněmovna v prvním čtení schválila šrotovné 25 000 korun na koupi nového auta a vyřazení vozu staršího deseti let. Kritici ale namítají, že jde o populistický, nesystémový a diskriminační krok protežující jen některé občany.

,