Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Faltus

Slovenské obchody už nabízejí vánoční cukrovinky

  • 37
Do slovenských obchodů vtrhly Vánoce. Čtvrt roku před největšími svátky se už prodávají tradiční cukrovinky a jiné potraviny spojené s prosincovými dny volna. Část obchodů vánoční nabídku odstartovala dříve než jindy.

V dalších týdnech postupně přibudou dekorace, dárkové balíčky, hračky či vánoční stromky, říkají obchodníci.

"Vánoční zboží jsme začali prodávat už tento týden - jedná se o pravidelnou akci na částečný sortiment vánočních a sezónních cukrovinek," poznamenal vedoucí marketingu obchodního řetězce Kaufland Martin Gärtner.

Dodal, že významná část spotřebitelů se ráda vyhne předvánočnímu shonu v obchodech a dává přednost předzásobení v dostatečném předstihu.

Řetězec Ahold, který na Slovensku provozuje prodejny Hypernova a Albert, spustí prodej vánočního zboží počátkem října. Jako první do regálů plánuje nasadit cukrovinky.

"Koncem října se objeví na pultech vánoční balíčky, postupně se přidají hračky, dekorace a ostatní vánoční sortiment," doplnila mluvčí společnosti Ahold Retail Slovakia Diana Chovancová Stanková.

Tradičně i letos plánuje v několika etapách prezentovat Vánoce svým zákazníkům největší obchodní řetězec na Slovensku Tesco.

"Nejdříve přicházíme s vánočními dekoracemi stromky, aby měli zákazníci dostatek času na přípravu," vysvětlila mluvčí firmy Tesco Stores SR Oľga Hrnčiarová.

Krize možná přibrzdí předvánoční nákupy

Výdaje mnohých Slováků spojené s prosincovými svátky bude letos zřejmě limitovat negativní vliv světové hospodářské krize, kvůli které v uplynulých měsících přišly o práci desítky tisíc lidí.

"Bude se nakupovat víc s rozvahou," řekl analytik agentury pro průzkum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Domácnosti se podle něj pravděpodobně víc zaměří na to, aby si zabezpečily hlavně potravinářský sortiment.

Tržby slovenských maloobchodů letos kvůli krizi zaostávají za loňským rokem, v červenci meziročně klesly o víc než 11 procent. Drahovský nedokázal odhadnout, do jaké míry může krize zasáhnout objem vánočních nákupů. "Jestli budou tržby obchodníků na úrovni roku 2008, tak budou všichni spokojeni," míní analytik.

Podle Hrnčiarové spotřebitelé v čase krize zatlačili na prodejce tím, že jsou náročnější a za méně peněz chtějí kvalitnější a širší výběr.

"Obchodníci se budou orientovat na kvalitní zboží, hlavně ve městech a v obchodních centrech," předpokládá Drahovský. Vánoční nabídku se však prodejci zužovat nechystají.

,