Podle serveru Pravda.sk chce Národní dálniční společnost do konce roku otevřít 17,5 kilometru dálnice ze zbývajících 31 kilometrů.
"Podle našich informací se jde nejrychlejším tempem. Pokusíme se zprovoznit jeden celý úsek Vrtižer - Hričovské Podhradie v délce 13,5 kilometru v plném profilu společně se čtyřkilometrovým polovičním profilem následujícího úseku do Žiliny," prohlásil mluvčí Národní dálniční společnosti.
Odborníci jsou ale k těmto záměrům skeptičtí. Podle nich je realističtější termín na jaře roku 2007.
Slib dala vláda automobilce Kia v roce 2004 ústy tehdejšího ministra hospodářství Ruska a ministra dopravy Prokopoviče. "Dělám vše pro to, aby se alespoň část dálnice před Žilinou otevřela v tomto roce, není to jednoduché," prohlásil před několika dny ministr dopravy Ĺubomír Vážny.
Vedení automobilky Kia doufá, že se alespoň podaří vyřešit zácpy mezi Žilinou a Trenčínem, kde se ještě nezačalo stavět. "Máme přislíbený inteligentní systém řízení dopravy. Věříme, že to vláda splní," řekl mluvčí společnosti Dušan Dvořák.
Server Pravda.sk informuje, že Kia musí tomuto zpoždění ve stavbě dálnice přizpůsobovat svoji logistiku. "Po železnici by mělo odejít asi 70 procent produkce z továrny," uvedl mluvčí společnosti.
Dodal, že větší problémy má vedení s dopravou dílů do továrny. Automobilka totiž pracuje v režimu just-in-time, což znamená, že díly nesměřují na sklad, ale přímo k výrobním linkám. Několikahodinové zácpy pak mohou způsobovat zpoždění výroby.
Pokud se NDS podaří splnit plán, budou motoristé jezdit na 17,5 kilometrech nové dálnice již na konci roku. Problémy by neměly být ani s otevřením zbývajících čtyř kilometrů úseku Žilina-Strážov. Stále nejistý však zůstává deset kilometrů dlouhý úsek u Považskej Bystrice.
Územní plánování zpozdily akce ekologických aktivistů a nyní NDS čeká na stavební povolení. Vedení NDS se také obává konkurenčního boje mezi uchazeči o státní zakázku, který by mohl stavbu dále protáhnout.