Slovenští železničáři stávkují

  • 32
Slovenští železničáři zahájili hodinu před půlnocí časově neomezenou stávku na protest proti úsporným opatřením na dráhách. Odboráři chtějí paralyzovat osobní a nákladní dopravu v celé zemi. Protestují tak proti schválenému rušení osobní dopravy na 25 regionálních tratích a redukci asi 200 vlakových spojů.

Stávkující Slováky nic nezastaví
"Státní tajemník navrhl, aby se od 2. února začalo s rušením regionálních tratí a pak až se hledal systém a legislativa. S tím nemůžeme souhlasit," dodal Petroci.

O termínu dalšího jednání s vládou a zaměstnavatelem zatím odbory nemají představu. "Jsme ale otevření rokování," ujistil.

Šéf ŽSR Ladislav Saxa se už obrátil na soud se žádostí o rozhodnutí, které by stávku zaměstnanců postavilo mimo zákon.

ŽSR, která disponuje železniční dopravní cestou, podle něj nemůže splnit požadavky odborů ohledně rušení osobní dopravy na regionálních tratích a redukci dalších 200 vlakových spojů.

Osobní a nákladní železniční dopravu totiž zajišťuje Železničná spoločnosť (ŽS). Ta už požadavky odborů kvůli nedostatku financí odmítla, protože jí měsíčně tyto regionální tratě přinášejí ztrátu 40 milionů slovenských korun.

Pokud by zaměstnanci ŽSR uposlechli výzvy generálního ředitele a nastoupili do zaměstnání, železniční doprava v zemi by narozdíl od středeční šestihodinové výstražné stávky nemusela být zcela paralyzována.

"Tím pádem nebudeme mít zablokovanou železniční cestu a dopravu bychom mohli zajistit zaměstnanci, kteří se stávky nezúčastní," poznamenal podle ČTK mluvčí drah Miloš Čikovský.

Postup ředitele ŽSR považuje šéf stávkového výboru Jozef Schmidt za zastrašování zaměstnanců. V případě uskutečnění stávky očekává ještě větší účast než na středeční protestní akci, kterou podpořilo přes 70 procent zaměstnanců drah.

"My chceme čas, aby se nejprve realizovalo systémové řešení transformace železnic," řekl Schmidt.

ŽS opět upozornila na hrozící vysoké ztráty v případě dlouhodobější stávky. "Případná stávka na železnici by způsobila ŽS každý den v osobní dopravě výpadek tržeb asi 27 milionů korun, v nákladní dopravě 66 milionů korun," doplnil Čikovský.

OPATŘENÍ ČESKÝCH DRAH
Vlaky EuroCity Hungaria Berlín-Praha-Budapešť a noční rychlík Pannonia Praha - Budapešť-Bukurešť pojedou odklonem přes Rakousko. Cestující v těchto vlacích nemusejí doplácet rozdíl jízdného za jízdu po této mimořádné odklonové trase.
Ostatní mezinárodní expresy a rychlíky přes hraniční přechod Břeclav-Kúty ukončí nebo začnou svou jízdu ve stanici Břeclav. Osobní doprava bude zajištěna na celém území České republiky až do stanice Lanžhot.
Také mezistátní vlaky směřující na hraniční přechody Horní Lideč - Lúky pod Makytou a Mosty u Jablunkova - Čadca skončí, respektive vyjedou z posledních plánovaných železničních stanic na českém území, například v Horní Lidči, České Těšíně, Třinci či Jablunkově-Návsí.

Stávka se dotkne už večerních vlaků, které z Prahy odjíždějí v pátek po 18. hodině. V případě zahájení stávky tyto vlaky ukončí svou jízdu v poslední plánované zastávce na území Česka.

,