Příští rok by Islanďané mohli svůj podíl zvýšit až na osmdesát procent.
"Ve značce SmartWings vidíme velký potenciál, určitě s ní chceme expandovat. Přidáme nové linky i letadla," říká provozní ředitel IcelandAir Group Sigthor Einarsson.
SmartWings budou pokračovat ve strategii, s kterou už dříve začaly. Kromě svých spojů do velkých evropských měst obsadí část charterových letů, vypravených na objednávku českých cestovek do prázdninových destinací ve Středomoří, běžnými pasažéry SmartWings.
Lidé tak budou mít na výběr, zda chtějí například na řecké ostrovy vyrazit s cestovkou, nebo letět individuálně. "Cestovní kanceláře často nechtějí celou kapacitu letadla," vysvětlil Einarsson.
SmartWings mají letos podle šéfa Travel Service Romana Vika přepravit zhruba pětinu ze dvou milionů cestujících, které celkově aerolinky přepraví. "Nebudeme létat jen z Česka, ale přidáme i linky z Pobaltí a Maďarska," dodal Vik. IcelandAir už dříve koupil litevského charterového dopravce.
Konkurence sílí
Plány na expanzi SmartWings přicházejí v době, kdy trh s nízkonákladovými aerolinkami prudce roste a výrazně se také zvyšuje konkurence na ruzyňském letišti. Šance využily i ČSA, které začaly také prodávat levné letenky.
"Na rozdíl od jiných dopravců nejsou SmartWings proděleční," tvrdí Vik v narážce například na SkyEurope. Po jejich nástupu SmartWings opustily některé linky, například do Milána. "Je jasné, že některé aerolinky prodělávají a mohou z trhu brzy zmizet," míní Einarsson.
SmartWings se navíc na českém trhu potýkají ne zrovna s nejlepší pověstí. Firma loni zrušila kvůli slabé vytíženosti řadu letů, což způsobilo lidem, kteří už měli v místě zaplacené například ubytování, značné komplikace.
"Samozřejmě, rušení letů je pro vaši pověst vždy špatné a kazí váš byznys," připouští Einarsson.
Přístup k zákazníkům ukázala i příhoda z května, kdy firma odklonila linku z Říma do Prahy do Kunovic, kde nastoupili fotbalisté Slavie, které společnost sponzoruje. "Firmu čekají investice do intenzivnějšího marketingu, dosud o sobě nedává na rozdíl od konkurence příliš vidět. Zvýšíme naše marketingové aktivity, aby byla značka známější než dosud," dodal Einarsson.
První dálkové letadlo: přespříští zimu
Příchod Islanďanů urychlí i plány na pořízení letadla na dálkové trasy. Až dosud musí Travel Service létat například do Thajska či Karibiku s Boeingy 737 určenými na středně dlouhé tratě. Od zimy 2008/9 si pořídí větší letadlo: Boeing 767/300, pět z nich IcelandAir provozuje.
"Počítáme s tím, že část sedaček i do dálkových destinací vyčleníme pro SmartWings," podotkl Vik. Takto firma nabízí už například lety do Dubaje.
Travel Service je první českou aerolinkou, která začne létat s moderním Boeingem Dreamliner, na jeho dodávku si ale musí počkat až do roku 2013. Kromě toho bude firma provozovat i malý tryskáč Cessna pro obchodní lety.
"Zvažujeme nákup dalších takových strojů, jde o rychle rostoucí trh," nastínil Einarsson.
Travel Service dosud vlastnil přes různé firmy Roman Vik s manželkou Lenkou a majitel Unimex Group Jiří Šimáně. Všichni tři akcionáři si nechají podíl ve firmě i dál, i když IcelandAir má opci na nákup dalších třiceti procent ve firmě. "Nechceme firmu zcela opustit," vysvětlil Vik, který podnik zakládal a dál zůstane i v čele firmy.
Islanďané chtějí ve střední Evropě dál růst a hledají další příležitosti včetně nákupu dalších aerolinek. Zajímají je i ČSA? "Nevíme, pokud je nám známo, tak přesné plány na privatizaci nejsou," dodal Einarsson.