Tímto kupónem a ještě podrobnější pozvánkou zvali prodejci na speciality nového...

Tímto kupónem a ještě podrobnější pozvánkou zvali prodejci na speciality nového řeznictví v Jaroměři. Byl to však podvod. | foto: ČOI

„Šmejdi“ dostali loni pokuty za 29 milionů, někteří z Česka utekli

  • 25
Česká obchodní inspekce loni rozdělila pořadatelům předváděcích akcí pokuty za 29 milionů korun. Takzvaní šmejdi klamali své potenciální zákazníky ve více než čtvrtině případů. K nejčastějším prohřeškům patřilo porušení oznamovací povinnosti.

Česká obchodní inspekce (ČOI) dala loni pořadatelům předváděcích akcí za klamavé praktiky 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Porušení předpisů inspekce zjistila v 81 procentech z celkového počtu 683 kontrol. ČOI to oznámila v tiskové zprávě.

Ve 189 případech inspektoři zjistili použití klamavých obchodních praktik. „Kdy například prodávající zavádějícím způsobem či nepravdivě informoval spotřebitele o právu na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy, nebo uváděl klamavé informace o obsahu konané akce a poskytovaných dárcích,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Ve 23 případech ČOI prokázala užití agresívních obchodních praktik, kdy prodávající svým jednáním převážně budil u spotřebitele dojem, že vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli pro získání výhry nebo výhody musel uzavřít kupní smlouvu. Z prohřešků, které inspekce nejčastěji zjišťovala, patří porušení oznamovací povinnosti související s pořádáním organizovaných akcí.

Firmy na útěku

Loni inspekci oznámilo 66 pořadatelů konání více než 27 600 předváděcích prodejních akcí. „Na trhu však působí i firmy, které organizované akce nehlásily, po jejich skončení a uzavření smluv se spotřebiteli ani s kontrolními pracovníky nekomunikují, mění sídlo i název, takže jsou nedohledatelné a pohledávky vůči nim jsou v podstatě nevymahatelné,“ dodal mluvčí.

Podle inspekce se loni podařilo podstatným způsobem omezit používání těch nejagresivnějších forem nekalých obchodních praktik. Některé dlouhodobě problémové firmy prodávající výrobky a služby prostřednictvím předváděcích prodejních akcí český trh opustily. K zásadnímu zlepšení situace a zejména k omezení poškozování spotřebitelů ale povede dlouhá cesta.

Triky šmejdů: degustační akce

Část „šmejdů“ se také loni pokusila zneužít výjimky z povinnosti oznamovat pořádání akcí a vydávala tyto aktivity za degustace, konzumace a prodej degustovaných výrobků. Účastníky tak lákala na různé hody, ochutnávky apod., přestože ve skutečnosti šlo o prodejní akce.

Inspekce také upozornila, že vysoký podíl kontrol se zjištěním není zcela objektivním měřítkem situace na trhu. „Je do jisté míry ovlivněn cíleným zaměřením kontrol na problémové firmy, které byly vytipovány jak na základě výsledků kontrolní činnosti inspektorů ČOI, tak i na základě spolupráce s jinými kontrolními orgány a spotřebiteli,“ uvedla inspekce. Spotřebitelé loni poslali inspekci 632 stížností souvisejících s předváděcími akcemi.